Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

Emnet tar for seg ideologiske, teoretiske og forskningsbaserte tilnærminger til habilitering og rehabilitering. Her er habilitering av barn, unge og voksne sentralt. Hos voksne vektlegges blant annet kognitive vansker etter ervervet hjerneskade. Oppmerksomheten rettes også mot arbeidsinkludering, og det legges spesiell vekt på forebyggende arbeid, tidlig inngripen og tilrettelegging av et inkluderende arbeidsliv. Emnet gir oversikt over hjelpeapparatet og ulike aktørers roller og ansvar i et tverrprofesjonelt samarbeid. Emnet presenterer utfordringer og muligheter for bedre samhandling mellom etater og i møtet mellom hjelper og bruker.

Læringsutbytte

Etter fullført emne skal studenten:

 

  • ha kunnskap om salutogen tilnærming til (re)habilitering

 

  • ha kunnskap om målsettinger med habilitering og inkludering og utfordringer knyttet til realisering av disse målsettingene

 

  • ha kunnskap om habilitering i et livsløpsperspektiv

 

  • kjenne til rammer for brukeroppfølging og arbeidsinkludering

 

  • kunne identifisere ressurser og utfordringer hos mennesker med særskilte behov, analysere disse og sette inn individ- og miljørettede tiltak for å legge til rette arbeidssituasjonen

 

  • ha oversikt over hjelpeapparatet og bruk av sentrale verktøy og arbeidsmetoder som handlingsplaner og individuelle planer (IP)

 

  • kunne bidra til koordinering av tverretatlig innsats overfor mennesker med komplekse bistandsbehov

 

  • Ha kjennskap til menneskerettigheter for funksjonshemmede og kunne relatere disse til brukerbehov i (re)habilitering

Vilkår for å gå opp til eksamen

Arbeidskrav i gruppe om Individuell Plan (IP). Det lages en digital presentasjon.
Godkjent obligatorisk deltagelse på utvalgte forelesninger og seminarer, jf. semesterplanen.

Undervisnings- og læringsformer

Forelesning, seminar, gruppearbeid og individuelt arbeid med veiledning.
Obligatorisk deltagelse på utvalgte forelesninger og seminarer, jf. semesterplanen.

Forventet arbeidsomfang tilsvarer 270 timer.

Studentevaluering

Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1.

Eksamen

Individuell semesteroppgave. Nærmere informasjon om omfang publiseres i Canvas.

Gradert karakter.

Reduksjon i studiepoeng

Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:

Emne Studiepoengreduksjon
PED323 – Habilitering og rehabilitering 10
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 19:04:04