PED239 Habilitering og rehabilitering
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for humaniora og pedagogikk
- Emneansvarlig:
- Mette Berit Cyvin
- Undervisningssemester:
- Høst
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Undervisningsspråk
NorskInnhold
Emnet tar for seg ideologiske, teoretiske og forskningsbaserte tilnærminger til habilitering og rehabilitering. Her er habilitering av barn, unge og voksne sentralt. Hos voksne vektlegges blant annet kognitive vansker etter ervervet hjerneskade. Oppmerksomheten rettes også mot arbeidsinkludering, og det legges spesiell vekt på forebyggende arbeid, tidlig inngripen og tilrettelegging av et inkluderende arbeidsliv. Emnet gir oversikt over hjelpeapparatet og ulike aktørers roller og ansvar i et tverrprofesjonelt samarbeid. Emnet presenterer utfordringer og muligheter for bedre samhandling mellom etater og i møtet mellom hjelper og bruker.
Læringsutbytte
Etter fullført emne skal studenten:
-
ha kunnskap om salutogen tilnærming til (re)habilitering
-
ha kunnskap om målsettinger med habilitering og inkludering og utfordringer knyttet til realisering av disse målsettingene
-
ha kunnskap om habilitering i et livsløpsperspektiv
-
kjenne til rammer for brukeroppfølging og arbeidsinkludering
-
kunne identifisere ressurser og utfordringer hos mennesker med særskilte behov, analysere disse og sette inn individ- og miljørettede tiltak for å legge til rette arbeidssituasjonen
-
ha oversikt over hjelpeapparatet og bruk av sentrale verktøy og arbeidsmetoder som handlingsplaner og individuelle planer (IP)
-
kunne bidra til koordinering av tverretatlig innsats overfor mennesker med komplekse bistandsbehov
-
Ha kjennskap til menneskerettigheter for funksjonshemmede og kunne relatere disse til brukerbehov i (re)habilitering
Vilkår for å gå opp til eksamen
Arbeidskrav i gruppe om Individuell Plan (IP). Det lages en digital presentasjon.
Godkjent obligatorisk deltagelse på utvalgte forelesninger og seminarer, jf. semesterplanen.
Undervisnings- og læringsformer
Forelesning, seminar, gruppearbeid og individuelt arbeid med veiledning.
Obligatorisk deltagelse på utvalgte forelesninger og seminarer, jf. semesterplanen.
Forventet arbeidsomfang tilsvarer 270 timer.
Studentevaluering
Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1.
Eksamen
Individuell semesteroppgave. Nærmere informasjon om omfang publiseres i Canvas.
Gradert karakter.
Reduksjon i studiepoeng
Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:
Emne | Studiepoengreduksjon |
---|---|
PED323 – Habilitering og rehabilitering | 10 |