PED161 Den krysskulturelle lærerrollen
- Studiepoeng:
- 30
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for humaniora og pedagogikk
- Emneansvarlig:
- Helen Margrethe Voreland Eikeland
- Undervisningssemester:
- Høst
- Varighet:
- 2 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Innhold
Sentralt i emnet er lærerprofesjonens mandat og oppgaver, der didaktiske, etiske og lederegenskaper står sentralt. Det er fokus på den tospråklige og krysskulturelle lærerens profesjonskunnskaper og ferdigheter i en flerkulturell skole. Her inngår kompetanse om inkludering og mangfold, forståelse for ulike kulturer og hvordan man kan samhandle i samfunnet på tvers av ulik språk- og kulturbakgrunn. Emnet vil inkludere ulike tilnærminger og muligheter for studenter til å reflektere over individuelle livserfaringer knyttet til faglitteratur og praksis. Emnet har fokus på personlig utvikling og styrking av personlige egenskaper og erfaringer i utvikling av en tospråklig, krysskulturell læreridentitet, som innebærer å forstå og tolke individuell kompetanse og erfaring i lys av teori og praksis. Et slikt perspektiv legger vekt på å styrke selvtillit og forståelse av en selv som tospråklig og flerkulturell lærer. Tilnærmingen i emnet vil derfor vektlegge dialog og personlig engasjement i forhold til tema som blir tatt opp. Her inngår kompetanse om tospråklighet og krysskulturell erfaring i forhold til hvordan man kan samhandle i samfunnet på tvers av ulik språk- og kulturbakgrunn.
Emnet tar for seg utvikling av grunnleggende ferdigheter hos elever. Det fokuseres på hva det vil si å ha norsk som andrespråk og på teorier om språkdanning.
Det legges vekt på utvikling av studentenes profesjonsfaglige digitale ferdigheter.
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten har kunnskap om
-
lærerprofesjonens mandat og oppgaver
-
profesjonsetisk plattform for lærere
-
Den krysskulturelle lærerrollen og spørsmål om egen flerkulturell identitet
-
klasseledelse
-
hva flerspråklighet er
-
morsmålets betydning
-
norsk språk i kontrastivt perspektiv (sammenlikne norsk og morsmål)
-
grunnleggende lese- og skriveopplæring
-
hvordan bildebøker kan brukes i opplæring
Ferdigheter
Studenten
-
kan planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning og læringsarbeid
-
kan reflektere og diskuterer lærerrollen knyttet til flerkulturelle spørsmål
-
har tilegnet seg kunnskap om hva det vil så å være flerspråklig og hvordan man som lærer kan legge til rette for flerspråklig utvikling
-
kan reflektere over hva det vil si å ha norsk som andrespråk og forholdet mellom morsmålet og det norske språket
-
kan støtte elever i den første lese- og skriveopplæringen
-
kan analysere og anvende bildebøker
-
kan begrunne sine didaktiske valg
Generell kompetanse
Studenten
-
har kunnskap om læreres oppgaver og mandat i en flerkulturell skole med utgangspunkt i eksisterende rammefaktorer og gjeldende læreplanverk
-
kan reflektere over hva det vil si å være flerspråklig og hvordan flerspråklighet kan brukes som ressurs i norsk skole
-
støtte flerspråklige elever i lese- og skriveutviklingen
Vilkår for å gå opp til eksamen
Godkjent 3 arbeidskrav og praksisrapport.
Oppmøte på 75 % av obligatoriske samlinger.
Studenter skal ha gjennomført og bestått 20 dagers veiledet og vurdert praksis.
Ytterligere informasjon gis i Canvas ved semesterstart.
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen er i stor grad samlingsbasert. Det er fire samlinger i høstsemesteret og fire i vårsemesteret. Mellom samlingene på UiA arbeider studentene individuelt og i grupper med lærestoffet. Sentrale arbeidsformer er forelesninger, seminarer, muntlige presentasjoner, selvstudium, gruppediskusjoner og dokumentasjon av gjennomførte praksisaktiviteter. Studentene tar i bruk digitale verktøy i undervisning og praksisoppfølging.
Praksis (20 dager) inngår i emnet.
Innlevering og godkjenning av tre arbeidskrav. Ett av arbeidskravene skal være knyttet til praksis. Det er muntlig framlegg i etterkant av praksis. Praksisrapport.
Emnet har et arbeidsomfang på 800 timer.
Studentevaluering
Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.
Eksamen
Individuell 2 dagers hjemmeeksamen: Teller 40%.
Individuell muntlig eksamen: Teller 60%
Gradert karakter.