Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Norsk.

Innhold

I dette emnet skal studentene skaffe seg kunnskaper om elevene på trinn 5-10 sine personlige, sosiale og kulturelle forutsetninger for læring som en del av skolens fellesskap. Emnet vektlegger utviklingen av barns grunnleggende ferdigheter samt flerspråklighet som et område i lærerens tilrettelegging av opplæringen. Studentene skal utvikle et reflektert og kritisk forskerperspektiv på skolens virksomhet og egen praksis gjennom opplæring i vitenskapelig tenkemåte og i gjennomføring av FoU-prosjekt.

Faget i praksis

Faglærere og praksislærere utarbeider oppgaver tilknyttet utfordringer som elevmangfoldet gir for undervisning og læring og er hovedområdet for samarbeidet med praksisopplæringen.

Læringsutbytte

KUNNSKAPER

Studentene

  • har kunnskap om ulike typer elevmangfold

  • har kunnskap om den norske skolen i lys av kristen tradisjon, sekularisering, pluralisme og fundamentalisme

  • kjenner til sentrale religioner og deres betydning for elever

  • har kunnskap om skolens samarbeidspartnere og hvordan disse bidrar til å sikre barn en god oppvekst

  • har kunnskap om elevenes kognitive, emosjonelle, kroppslige og sosiale utvikling

  • har kunnskap om ulike lærevansker og tilpasnings- og atferdsutfordringer hos barn på trinn 5 ¿ 10 og hvordan disse kommer til syne i opplæringen

  • har kunnskap om barn i sorg og krise, overgrep mot barn og vanskelige livssituasjoner som barn kan komme i

  • har brei kunnskap om hvordan grunnleggende ferdigheter kan bidra til å øke læringen for elevene

  • har kunnskap om vitenskapelig tenkemåte som anvendes av den forskende lærer

FERDIGHETER

Studentene

  • kan reflektere over, redegjøre for og drøfte norsk og samisk skolehistorie

  • kan ivareta livsynsmangfold i samarbeid med elever og foreldre

  • kan analysere skolens betydning i et demokratisk samfunn og i en globalisert verden

  • kan forklare forholdet mellom tilpasset opplæring og spesialundervisning

  • kan analysere egen profesjonsutøving med vekt på ledelse og relasjoner

  • kan fra tidlig i studiet anvende vitenskapsteoretisk og metodisk kunnskap i utformingen av FoU-prosjekt

  • kan vise vurderingsevne og lede danningsprosesser med utgangspunkt i barne- og ungdomskultur og digitale media

GENERELL KOMPETANSE

Studentene

  • kan på et reflektert og faglig grunnlag være i dialog med eleven og deres foresatte om elevenes læring og utvikling

  • har kunnskap om og kan drøfte didaktiske konsekvenser, utfordringer og muligheter i en skole preget av språklig, kulturelt og religiøst mangfold

Vilkår for å gå opp til eksamen

Det kreves 70% tilstedeværelse i emnet (inkludert fellessamlinger).

Bestått arbeidskrav (nærmere informasjon i semesterplanen)

Bestått praksis og det kreves 100% tilstedeværelse.

Undervisnings- og læringsformer

Forelesninger og seminar. Individuelt arbeid og praktisk utprøving i seminartimene.

70% obligatorisk fremmøte i faget.

Sentralt i utdanningen er arbeidet med å videreutvikle studentenes digitale kompetanse.

Forventet arbeidsomfang: 400 timer

Eksamen

Mappeeksamen

Flere arbeider vurderes samlet og gis en felles karakter. Digital innlevering.

Nærmere informasjon om hver enkelt del av mappeeksamen gis i Canvas ved semesterstart.

Eksamen vurderes individuelt med bokstavkarakter.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 07:02:14