PED160 Elevens faglige, sosiale og personlige utvikling og læring i et mangfoldig klasserom
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for humaniora og pedagogikk
- Emneansvarlig:
- Adina Marie Nydahl
- Undervisningssemester:
- Høst
- Undervisningsspråk:
- Norsk.
- Varighet:
- 1 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Undervisningsspråk
Norsk.Innhold
I dette emnet skal studentene skaffe seg kunnskaper om elevene på trinn 5-10 sine personlige, sosiale og kulturelle forutsetninger for læring som en del av skolens fellesskap. Emnet vektlegger utviklingen av barns grunnleggende ferdigheter samt flerspråklighet som et område i lærerens tilrettelegging av opplæringen. Studentene skal utvikle et reflektert og kritisk forskerperspektiv på skolens virksomhet og egen praksis gjennom opplæring i vitenskapelig tenkemåte og i gjennomføring av FoU-prosjekt.
Faget i praksis
Faglærere og praksislærere utarbeider oppgaver tilknyttet utfordringer som elevmangfoldet gir for undervisning og læring og er hovedområdet for samarbeidet med praksisopplæringen.
Læringsutbytte
KUNNSKAPER
Studentene
-
har kunnskap om ulike typer elevmangfold
-
har kunnskap om den norske skolen i lys av kristen tradisjon, sekularisering, pluralisme og fundamentalisme
-
kjenner til sentrale religioner og deres betydning for elever
-
har kunnskap om skolens samarbeidspartnere og hvordan disse bidrar til å sikre barn en god oppvekst
-
har kunnskap om elevenes kognitive, emosjonelle, kroppslige og sosiale utvikling
-
har kunnskap om ulike lærevansker og tilpasnings- og atferdsutfordringer hos barn på trinn 5 ¿ 10 og hvordan disse kommer til syne i opplæringen
-
har kunnskap om barn i sorg og krise, overgrep mot barn og vanskelige livssituasjoner som barn kan komme i
-
har brei kunnskap om hvordan grunnleggende ferdigheter kan bidra til å øke læringen for elevene
-
har kunnskap om vitenskapelig tenkemåte som anvendes av den forskende lærer
FERDIGHETER
Studentene
-
kan reflektere over, redegjøre for og drøfte norsk og samisk skolehistorie
-
kan ivareta livsynsmangfold i samarbeid med elever og foreldre
-
kan analysere skolens betydning i et demokratisk samfunn og i en globalisert verden
-
kan forklare forholdet mellom tilpasset opplæring og spesialundervisning
-
kan analysere egen profesjonsutøving med vekt på ledelse og relasjoner
-
kan fra tidlig i studiet anvende vitenskapsteoretisk og metodisk kunnskap i utformingen av FoU-prosjekt
-
kan vise vurderingsevne og lede danningsprosesser med utgangspunkt i barne- og ungdomskultur og digitale media
GENERELL KOMPETANSE
Studentene
-
kan på et reflektert og faglig grunnlag være i dialog med eleven og deres foresatte om elevenes læring og utvikling
-
har kunnskap om og kan drøfte didaktiske konsekvenser, utfordringer og muligheter i en skole preget av språklig, kulturelt og religiøst mangfold
Vilkår for å gå opp til eksamen
Det kreves 70% tilstedeværelse i emnet (inkludert fellessamlinger).
Bestått arbeidskrav (nærmere informasjon i semesterplanen)
Bestått praksis og det kreves 100% tilstedeværelse.
Undervisnings- og læringsformer
Forelesninger og seminar. Individuelt arbeid og praktisk utprøving i seminartimene.
70% obligatorisk fremmøte i faget.
Sentralt i utdanningen er arbeidet med å videreutvikle studentenes digitale kompetanse.
Forventet arbeidsomfang: 400 timer
Eksamen
Mappeeksamen
Flere arbeider vurderes samlet og gis en felles karakter. Digital innlevering.
Nærmere informasjon om hver enkelt del av mappeeksamen gis i Canvas ved semesterstart.
Eksamen vurderes individuelt med bokstavkarakter.