PED157 Lærerens tilrettelegging for elevenes læring og utvikling i et mangfoldig klasserom
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for humaniora og pedagogikk
- Emneansvarlig:
- Eva Nordby Haldammen
- Undervisningssemester:
- Høst
- Undervisningsspråk:
- Norsk.
- Varighet:
- 1 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Undervisningsspråk
Norsk.Innhold
I dette emnet skal studentene skaffe seg kunnskaper om elevene på trinn 5-10s læring og utvikling og ferdigheter i å planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning.
Oppmerksomheten skal rettes mot hvordan en kan bidra til å skape et godt læringsmiljø for alle elevene. Betydningen av lærerens handlinger for å lede, stimulere, variere, aktivisere og gi læringen retning for alle elever på trinn 5-10 står sentralt og er hovedområdet for samarbeidet med praksisopplæringen.
Faget i praksis
Faglærere og praksislærere utarbeider oppgaver tilknyttet observasjon av lærerrollen, utøvelse
av klasseledelse og didaktisk tenkning. Praksiserfaringer oppsummeres i refleksjonsgrupper på campus underveis i punktpraksis. Etter avsluttet praksisperiode legger studentene frem oppgaver fra praksis som omhandler observasjon, klasseledelse og planlegging.
Læringsutbytte
KUNNSKAPER
Studentene
-
har kunnskaper om skolens virksomhet, verdier og profesjonsetiske spørsmål
-
har kunnskap om hva som fremmer læring, motivasjon og hensiktsmessige læringsstrategier hos elevene
-
har kunnskap om sentrale didaktiske prinsipp i lærerarbeid
-
har kunnskap om varierte arbeids- og vurderingsformer som fremmer læring hos elevene
-
har kunnskap om sentrale prinsipp som fremmer inkluderende opplæring og tilpasset opplæring
-
har grunnleggende kunnskap om kommunikasjon, samhandling og formidling
-
har kunnskap om hvordan praktiske, skapende og estetiske læreprosesser kan påvirke helse, trivsel og læring
-
har kunnskap om lærerens møte med religions- og livssynsmangfoldet i skolen
FERDIGHETER
Studentene
-
kan planlegge og gjennomføre systematisk observasjon og analysere data fra observasjonen
-
kan samarbeide med kollegaer om planlegging, gjennomføring og vurdering av undervisning og læring
-
kan anvende fagbegrep og begrunne sine didaktiske valg i teori om læring og undervisning
-
kan i opplæringen begrunne, formidle og bruke dokumenter om menneskerettigheter og barns rettigheter
-
kan reflektere over og anvende forskningsbasert kunnskap til å utøve god klasseledelse og utvikle et trygt og inkluderende læringsmiljø for elevene
-
kan lede læringsprosesser i et teknologirikt læringsmiljø
GENERELL KOMPETANSE
Studentene
-
kan planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning for elevene med utgangspunkt i eksisterende rammefaktorer og gjeldende læreplanverk
Vilkår for å gå opp til eksamen
Det kreves 70% tilstedeværelse i emnet (inkludert fellessamlinger).
Bestått arbeidskrav (nærmere informasjon i semesterplanen)
Bestått praksis og det kreves 100 % tilstedeværelse.
Undervisnings- og læringsformer
Forelesninger og seminar. Individuelt arbeid og praktisk utprøving i seminartimene.
70 % obligatorisk fremmøte i faget.
Sentralt i utdanningen er arbeidet med å videreutvikle studentenes digitale kompetanse.
Arbeidsomfang totalt: 400 timer.
Studentevaluering
Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.
Eksamen
Individuell, muntlig eksamen med gradert karakter.