Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Norsk.

Innhold

I dette emnet skal studentene skaffe seg kunnskaper om elevene på trinn 5-10s læring og utvikling og ferdigheter i å planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning.

Oppmerksomheten skal rettes mot hvordan en kan bidra til å skape et godt læringsmiljø for alle elevene. Betydningen av lærerens handlinger for å lede, stimulere, variere, aktivisere og gi læringen retning for alle elever på trinn 5-10 står sentralt og er hovedområdet for samarbeidet med praksisopplæringen.

Faget i praksis

Faglærere og praksislærere utarbeider oppgaver tilknyttet observasjon av lærerrollen, utøvelse
av klasseledelse og didaktisk tenkning. Praksiserfaringer oppsummeres i refleksjonsgrupper på campus underveis i punktpraksis. Etter avsluttet praksisperiode legger studentene frem oppgaver fra praksis som omhandler observasjon, klasseledelse og planlegging.

Læringsutbytte

KUNNSKAPER

Studentene

  • har kunnskaper om skolens virksomhet, verdier og profesjonsetiske spørsmål

  • har kunnskap om hva som fremmer læring, motivasjon og hensiktsmessige læringsstrategier hos elevene

  • har kunnskap om sentrale didaktiske prinsipp i lærerarbeid

  • har kunnskap om varierte arbeids- og vurderingsformer som fremmer læring hos elevene

  • har kunnskap om sentrale prinsipp som fremmer inkluderende opplæring og tilpasset opplæring

  • har grunnleggende kunnskap om kommunikasjon, samhandling og formidling

  • har kunnskap om hvordan praktiske, skapende og estetiske læreprosesser kan påvirke helse, trivsel og læring

  • har kunnskap om lærerens møte med religions- og livssynsmangfoldet i skolen

FERDIGHETER

Studentene

  • kan planlegge og gjennomføre systematisk observasjon og analysere data fra observasjonen

  • kan samarbeide med kollegaer om planlegging, gjennomføring og vurdering av undervisning og læring

  • kan anvende fagbegrep og begrunne sine didaktiske valg i teori om læring og undervisning

  • kan i opplæringen begrunne, formidle og bruke dokumenter om menneskerettigheter og barns rettigheter

  • kan reflektere over og anvende forskningsbasert kunnskap til å utøve god klasseledelse og utvikle et trygt og inkluderende læringsmiljø for elevene

  • kan lede læringsprosesser i et teknologirikt læringsmiljø

GENERELL KOMPETANSE

Studentene

  • kan planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning for elevene med utgangspunkt i eksisterende rammefaktorer og gjeldende læreplanverk

Vilkår for å gå opp til eksamen

Det kreves 70% tilstedeværelse i emnet (inkludert fellessamlinger).

Bestått arbeidskrav (nærmere informasjon i semesterplanen)

Bestått praksis og det kreves 100 % tilstedeværelse.

Undervisnings- og læringsformer

Forelesninger og seminar. Individuelt arbeid og praktisk utprøving i seminartimene.

70 % obligatorisk fremmøte i faget.

Sentralt i utdanningen er arbeidet med å videreutvikle studentenes digitale kompetanse.

Arbeidsomfang totalt: 400 timer.

Studentevaluering

Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Eksamen

Individuell, muntlig eksamen med gradert karakter.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 07:02:14