PED134 Pedagogikk
- Studiepoeng:
- 30
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for kunstfag
- Emneansvarlig:
- Jorun Christensen
- Undervisningssemester:
- Høst
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 2 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
- Faglærerutdanning i rytmisk musikk, bachelorprogram
Undervisningsspråk
NorskForkunnskapskrav
Bestått MU-151 Hovedområde musikk 1
Innhold
Følgende temaer er sentrale:
-
Læringsprosessen i lys av ulike teoretiske perspektiver
-
Betydningen av estetisk erfaring for barns utvikling
-
Motivering og tilrettelegging for enkeltelevers skapende og utøvende utvikling
-
IKT som læringsverktøy
-
Sosialiseringsprosessen i barn og unges liv, media
-
Fokus på kjønnsperspektiv, musikk og flerkulturelle perspektiv
Læringsutbytte
Etter fullført emne skal studenten:
-
har kunnskap om motivasjon, læring og utfordringer i læringsarbeidet for ulike grupper av elever og hvilke muligheter praktiske og estetiske tilnærmingsmåter gir
-
har kunnskap om innholdet i og begrunnelsene for de sentrale styringsdokumentene som regulerer skolens virksomhet og om utfordringer knyttet til de praktiske og estetiske fagene
-
har kunnskap om skolen som organisasjon, rammebetingelser, styringsstruktur, klasseledelse og samarbeid med kolleger, elever og foresatte og eksterne instanser
-
har kunnskap om forskning og forskningsmetoder som er relevante for skolen og spesielt de praktiske og estetiske fagene
-
kan analysere læreplaner og begrunne valg av mål, innhold, arbeidsmåter og vurderingsformer med utgangspunkt i pedagogisk og fagdidaktisk teori og praksis i grunnskolen, videregående opplæring og eventuelle andre praksisarenaer
-
kan gjøre rede for og å analysere lærerrollens utvikling og utfordringer læreren står overfor i et mangfoldig og internasjonalisert samfunn
Vilkår for å gå opp til eksamen
-
1-2 godkjente obligatoriske oppgaver.
-
Obligatorisk fremmøte til undervisningen
Nærmere informasjon gis i Canvas ved semesterstart.
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen vil foregå i fellesforelesninger og gruppearbeid. Studentene oppfordres til å vurdere og diskutere undervisningsopplegg.
Forventet arbeidsomfang for gjennomsnittsstudenten er 27 timer pr studiepoeng.
Studentevaluering
Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1.
Tilgang for privatister
Nei
Eksamen
-
En individuell fordypningsoppgave på 15-20 sider som utvikles i løpet av 2. semesteret. Teller 60 % av samlet karakter.
-
En individuell muntlig eksamen på ca. 30 minutter. Teller 40 % av samlet karakter.
Karakteruttrykk: Gradert karakter.
Reduksjon i studiepoeng
Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:
Emne | Studiepoengreduksjon |
---|---|
DR-111 – Pedagogikk | 30 |
PED220 – Læreren og eleven i organisasjonen og Læreren og eleven i samfunnet | 20 |
PED124 – Læreren, eleven og opplæringa | 10 |