Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Norsk 

Innhold

Læring er et av de mest sentrale begrepene i pedagogikk- og spesialpedagogikkstudiene, og livslang læring er sentralt i dagens arbeidsliv på tvers av sektorer. I dette emnet gis det en grunnleggende innføring i pedagogisk psykologi, med fokus på teorier om læring som er relevant for ulike arenaer for opplæring og i ulike stadier av livet. Det gis en innføring i behavioristiske, kognitive, sosialkognitive og sosiokulturelle perspektiver på læring. Emnet tar også opp didaktiske modeller og perspektiver på planlegging, organisering og vurdering av opplæringen. Disse ulike perspektivene danner grunnlag for å drøfte tilnærminger til sentrale pedagogiske temaer som motivasjon, læringsmiljø, arbeidsmiljø, evaluering og vurdering, som danner grunnlaget for velfungerende institusjoner på tvers av sektorer.

Læringsutbytte

Kunnskaper

  • Har kunnskap om behavioristiske, kognitive, sosialkognitive og sosiokulturelle perspektiver på læring

  • Har kunnskap om læring i et livslangt læring perspektiv

  • Har kunnskap om ulike pedagogiske teorier, som motivasjon, didaktikk, læringsmiljø, arbeidsmiljø, vurdering og evaluering

  • Har kjennskap til ulike metoder og verktøy som kan tilrettelegge for gode læringsprosesser

  • Har kjennskap til hensyn og dilemmaer knyttet til vurdering og evaluering i ulike opplæringssammenhenger

 

Ferdigheter

  • Kan redegjøre for, reflektere over og drøfte ulike perspektiver på læring og hvordan de kan anvendes på ulike opplæringsarenaer

  • Kan anvende læringsteoretiske perspektiver til å forklare egne og andres læringsprosesser i et livslangt lærings perspektiv

  • Kan reflektere over og forklare ulike forståelser av motivasjon og hvordan disse kan anvendes på ulike opplæringsarenaer

  • Kan forklare og diskutere forståelser av læringsmiljø og arbeidsmiljø, samt anvende disse til å reflektere over hvordan pedagogen kan tilrettelegge for gode lærings- og arbeidsmiljø på ulike opplæringsarenaer

  • Kan anvende didaktiske teorier og modeller til å belyse sentrale rammer og tilrettelegge for læring og opplæring

  • Kan reflektere over og drøfte vurdering og evaluering i ulike opplæringssammenhenger

 

Generell kompetanse

  • Kan på et reflektert og faglig grunnlag anvende pedagogiske teorier for å tilrettelegge for gode læringsprosesser for ulike målgrupper

  • Har bred kunnskap om læringsbegrepet og hvordan det gjør seg gjeldene i ulike sektorer og mot ulike målgrupper

Vilkår for å gå opp til eksamen

For å kunne gå opp til eksamen må studentene ha bestått de obligatoriske arbeidskravene. For nærmere spesifisering, se semesterplanen som presenteres ved semesterstart.

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen vil foregå som en kombinasjon av forelesninger, arbeid i seminartimer, studentaktive grupper og individuelt arbeid. Studentene vil få erfaringer med å presentere fagstoff og skal i løpet av semesteret gjennomføre muntlige og skriftlige obligatoriske arbeidskrav (for nærmere spesifisering, se semesterplanen som presenteres ved semesterstart).

Emnet har et forventet arbeidsomfang på ca. 400 timer.

Studentevaluering

Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1.

Eksamen

Individuell muntlig eksamen. Gradert karakter.

Reduksjon i studiepoeng

Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:

Emne Studiepoengreduksjon
PED128 – Læring og læringsprosesser 15
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 05:04:50