Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Norsk

Forkunnskapskrav

Generell studiekompetanse eller godkjent realkompetanse.

Anbefalte forkunnskaper

Erfaring som leder, mellomleder eller fra andre selvstendige stillinger vil være nyttig, men ikke avgjørende for å gjennomføre emnet. 

Innhold

Emnet skal gi deltakerne praktisk og teoretisk kompetanse i ledelse av endringsprosesser med fokus på å lede mennesker i endring og omstilling. Emnet tilbys som et praktisk- og ferdighetsorientert lederprogram til mellomledere og andre som arbeider med endring og omstilling i ulike virksomheter.

Innholdet i programmet bygger på grunnteori innen organisasjonsutvikling (OU) med røtter tilbake til humanistisk tradisjon og idealer som demokrati, autonomi og medvirkning. 

Programmet vil støtte opp omkring FN`s bærekraftsmål for å sikre inkluderende, rettferdig og god utdanning, samt fremme bærekraftig økonomisk vekst.

Programmet vil gi studentene praktisk kompetanse til å håndtere endring og omstilling individuelt, i team og i egen og andres organisasjon, og består av tre moduler:

1. Individuelle basisferdigheter - Endringsledelse

  • Grunnleggende kommunikasjonstrening

  • Motivasjonsteori

  • Transformasjonsledelse

  • Konflikthåndtering

  • Selvledelse / lederkartlegging 

2. Teamledelse - Ferdighetstrening

  • Situasjonsbestemt ledelse

  • Emosjonell kompetanse

  • Teamlederrollen

  • Teamteori

  • Gruppedynamikk

3. Ledelse på organisasjonsnivå - Ferdighetstrening

  • Ledelse på organisasjonsnivå

  • Initiere større endringsprosesser

  • Strategi- og målprosess

  • Makt og bruk av makt i lederrollen

  • Kontinuerlig forbedring

Læringsutbytte

En kandidat som har fullført dette programmet skal ha følgende læringsutbytte definert i form av generell kompetanse, kunnskap og ferdigheter:

Generell kompetanse (programmål)

Etter gjennomført emne skal studenten ha:

  • overordnet kunnskap om ulike teoretiske- og organisatoriske perspektiver på ledelse

  • evne til å utøve endrings- og prestasjonsledelse etter «den norske modellen»

  • evne til praktisk utøvelse av prestasjonscoaching for endring

  • evne til praktisk anvendelse av kontinuerlig forbedring og Lean

  • evne til å tilegne seg ny kompetanse på samhandling og dialog i et større fellesskap

  • evne til etiske utøvelse av praktisk ledelse for bærekraftig utvikling

 Kunnskap Etter gjennomført emne skal studenten ha:

  • grunnleggende kunnskap om perspektiver på organisasjon og ledelse

  • grunnleggende kunnskap om hvordan endring påvirker motivasjon og resultater

  • kunnskap om hvordan makt kan påvirker lederrollen i endringsarbeid

  • kunnskap om emosjonell kompetanse

  • kunnskap om etikk i utøvelse av organisatorisk endring

 Ferdigheter Etter gjennomført emne skal studenten kunne:

  • håndtere grunnleggende kommunikasjonsferdigheter for utøvelse av lederrollen i «den norske modellen»

  • anvende ferdigheter knyttet til perspektiver på ledelse i endringsprosesser

  • praktisk gjennomføre konflikthåndtering i egen- og andres organisasjon

  • anvende selvledelse og indre refleksjon for utvikling

  • håndtere teamlederrollen og prestasjonscoaching i endringsprosesser

  • praktisk lede kontinuerlig forbedringsarbeid i egen- og andres organisasjoner.

Vilkår for å gå opp til eksamen

80 % oppmøte til obligatorisk undervisning/trening.

Undervisnings- og læringsformer

Programmet gjennomføres normalt med fem fellessamlinger à to dager over to semester. Rundt 70 % av tiden på fellessamlingene består av trening med aktiv veiledning, og utføres på grunnlag av case, oppgaver eller konkrete intervensjoner som er planlagt gjennomført.

Mellom hver fellessamling inngår en obligatorisk halvdagssamling i mindre grupper hvor studentene trener på endringsferdigheter under veiledning. Treningen gjennomføres i grupper på tre til fem studenter (triade/team) og utgjør totalt fire halve dager. Konkret trenes det på ferdigheter innøvd i undervisningen og samlingene er ment for å sikre ferdighetsutvikling samt økt selvinnsikt.

Før første fellessamling gjennomføres et oppstartmøte med hver enkelt student for avklaring av motivasjon og forventninger. 

Gjennom programmet vil studentene jobbe med selvutvikling og egen utviklingsplan. Det vil bli gitt tilbud om personlighetstest og lederkartlegging som støtteverktøy for selvutviklingen. Studentene skal føre logg på egentrening og sørge for oppdatering av egen utviklingsplan. Logg er selvevaluering av egne ferdigheter i treningsperioden og leveres digitalt. Det samme gjelder utviklingsplanen, som beskriver de viktigste mål og områder for vekst hos studenten. Logg og utviklingsplan leveres som refleksjonsnotat i de tre modulene i programmet

Det forventes at studentene har lest teori før samlingene gjennomføres, slik at teori kan anvendes i den praktiske treningen.

Nettstøttet undervisning (Canvas).

Emnet har et forventet arbeidsomfang på ca. 800 timer.

Studentevaluering

Emneansvarlig fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller slutt-evaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres på Canvas.

Tilgang for privatister

Nei

Eksamen

Eksamen i emnet er tredelt:

1. Mappevurdering. Skriftlig refleksjonsnotat, logg og utviklingsplan inngår i mappen. Teller 20 % av karakter.

2. 1 times muntlig gruppeeksamen. Studentgruppen får 48 timer til å jobbe med en praktisk oppgave, hvor grupppeferdigheter testes. Individuell karakter. Teller 40 % av karakter.

3. 2 timers muntlig individuell eksamen hvor teori og praktiske ferdigheter testes. Teller 40 % av karakter.

Bokstavkarakter. Mer informasjon i Canvas.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 07:02:09