Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

  • Mentoring og veiledning

Undervisningsspråk

Norsk

Forkunnskapskrav

Generell studiekompetanse eller realkompetanse og minst to års arbeidserfaring.

Anbefalte forkunnskaper

Ingen

Innhold

Emnet vil gi en oversikt over ulike veilednings- og mentoringteorier. Videre vil emnet gi en innføring i hjelpesystemer og relevante lover. Forhold som trygghet, relasjon, makt, etiske utfordringer og individuelle læringsprosesser vil bringes inn i de praktiske veilednings- og mentoringsamtalene.

Veilederens tidligere erfaringer og kontekst vil særlig vektlegges som ramme for samtalene.

Læringsutbytte

Etter fullført emne skal studenten;

  • ha en grunnleggende innsikt i teorier omkring mentoring og individuell veiledning.

  • kunne analysere veilandens behov ut fra den konteksten han/hun befinner seg i.

  • kunne organisere og gjennomføre veilednings-/mentorsamtaler som fremmer relasjoner, trygghet og læring.

  • ha en teoretisk forståelse av hvordan hjelpesystemer og lovverk legger føringer og rammer for veiledning og mentoring.

  • ha en etisk forståelse av de utfordringer som er relevante i mentoring og veiledning, herunder en bevissthet omkring hvordan egne erfaringer påvirker egen rolleutøvelse

Vilkår for å gå opp til eksamen

Deltakelse på 80% av samlingene.

Undervisnings- og læringsformer

Tre samlinger à to dager over ett semester med forelesninger, praktiske øvelser og veiledning. Praktisk trening/øvelser og arbeid med refleksjonsnotat og egenutvikling som veileder og coach mellom samlingene.

Studentevaluering

Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas. 

Tilgang for privatister

Nei

Eksamen

Prosjektoppgave. Bokstavkarakter.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 07:02:08