ORG985 Innovasjon og nye forretningsmodeller
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Handelshøyskolen ved UiA
- Emneansvarlig:
- Tor Helge Aas
- Undervisningssemester:
- Høst
- Varighet:
- 1 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Forkunnskapskrav
Bachelorgrad eller tilsvarende utdanning av minst 180 studiepoengs omfang og minst to års relevant yrkespraksis etter avsluttet utdanning.
Anbefalte forkunnskaper
Det anbefales gode kunnskaper i engelsk (pensum er på norsk og engelsk)
Innhold
Studiet skal gjøre deltakerne kjent med det å kunne arbeide med innovasjon og nye forretningsmodeller, herunder ulike typer innovasjoner, trinn i innovasjonsprosessen, intern innovasjon og nye digitale løsninger. Studiet tar utgangspunkt i etablerte og nyere, forskningsbaserte teorier og modeller. I tillegg blir det jobbet med praktiske oppgaver knyttet til studentenes arbeidssituasjon for å forstå de innovasjonsrelaterte utfordringer virksomheter møter i praksis.
Læringsutbytte
Studenten skal etter gjennomført emne:
-
ha kunnskap om hva innovasjon og nye forretningsmodeller er
-
kunne vurdere hvordan bedrifter kan organisere lære- og innovasjonsprosesser for å utvikle innovative løsninger i egen virksomhet
-
kunne anvende relevante verktøy for å utvikle innovative produkter, tjenester og forretningsmodeller i eksisterende og nye markeder
-
kunne identifisere og organisere strategiske innovasjonsressurser som er relevant for virksomheter
-
kunne ta innovasjonsrelaterte beslutninger i situasjoner preget av usikkerhet
-
kunne utvikle vekststrategier
-
kunne analysere strategiske utfordringer knyttet til produkt-, tjeneste- og forretningsmodellinnovasjon
-
kunne fremme nytenking og innovasjonsprosesser i egen bedrift
-
kunne identifisere og ta hensyn til problemstillinger knyttet til etikk og bærekraft i innovasjonsprosesser
Vilkår for å gå opp til eksamen
Godkjent tre obligatoriske innleveringer i grupper på inntil tre personer.
Undervisnings- og læringsformer
Emnet er samlingsbasert og gjennomføres over tre samlinger à to dager med forelesninger, case og gruppediskusjoner/gruppearbeid. Nettstøttet undervisning. Emnet har et forventet arbeidsomfang på rundt 270 timer.
Studentevaluering
Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.
Tilgang for privatister
Nei
Eksamen
Semesteroppgave, individuell eller gruppe inntil 3 deltakere. Bokstavkarakter.
Reduksjon i studiepoeng
Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:
Emne | Studiepoengreduksjon |
---|---|
ORG970 – Entreprenørskap og innovasjon | 2.5 |
ORG968 – Entreprenørskap i praksis | 2.5 |
ORG961 – Innovasjonsledelse | 2.5 |