ORG975 Ledelse i praksis
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Handelshøyskolen ved UiA
- Emneansvarlig:
- Jan Inge Jenssen
- Undervisningssemester:
- Høst
- Undervisningsspråk:
- Undervisningsspråk: norsk Litteratur: engelsk.
- Varighet:
- 1 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Undervisningsspråk
Undervisningsspråk: norsk Litteratur: engelsk.Forkunnskapskrav
Opptakskrav er treårig bachelorgrad eller tilsvarende pluss to års relevant yrkespraksis etter avsluttet utdanning.
Anbefalte forkunnskaper
Det anbefales gode kunnskaper i engelsk
Innhold
I dette emnet legges det vekt på å forstå og analysere lederatferd i praksis i lys av ledelsesforskning de siste tiårene. Vi vil innledningsvis drøfte hva ledelse er og hvordan ledelse utøves i praksis. I emnet vil vi knytte sammen og se ulike ledelsesnivåer og virkemidler i ledelse i sammenheng. Sentrale spørsmål er: Hvilke ledelsesnivåer arbeider ledere på, hvilke virkemidler kan anvendes på ulike nivåer og hvordan bindes virkemidlene og nivåene sammen til helhetlig organisatorisk ledelse. For å få til dette legger vi stor vekt på å introdusere og drøfte en helhetlig modell for ledelse. I emnet drøfter vi temaer som ledelse og kontekst, lederstil, relasjoner og nettverk, kultur, delegasjon, planlegging, egenledelse, coaching, kontroll, utvelgelse og trening av ledere, etc. Til slutt i emnet drøfter vi hva effektiv ledelse er og hvordan det fremmes.
Læringsutbytte
Etter fullført emne skal studenter
- Ha inngående kjennskap til de mest sentrale siden av ledelsesfaget
- Kunne anvende ledelsesfaget til å forstå og analysere praktiske lederutfordringer
- Kunne se, forstå og analysere sammenhengen mellom ulike ledelsesnivåer og ulike virkemidler i ledelse-
- Kunne forstå og analysere hva effektiv ledelse er og hva som påvirker denne effektiviteten
- Kunne foreta en kritisk vurdering av ulike moteretninger innen ledelse.
Vilkår for å gå opp til eksamen
En skriftlig en-siders presentasjon av egen ledererfaring til emnets oppstart samt to muntlige presentasjoner i emnet må være godkjent før studenten kan gå opp til eksamen.
Undervisnings- og læringsformer
Tre samlinger à to dager over ett semester, med forelesninger, case og gruppediskusjoner. I dette emnet vil det legges stor vekt på å samtale og reflektere over egen og andres lederatferd i lys av ledelsesfaglig forskning. Nettstøttet undervisning. Arbeid med oppgaver mellom samlingene. Totalt arbeidsomfang er 270 timer.
I løpet av semesteret skriver studenten en semesteroppgave basert på deltakelse i diskusjoner, presentasjoner, samtaler i emnets undervisning og gjennom pensum. Oppgaveformulering, forventninger og rammer for oppgaven vil framkomme i en detaljert emneplan.
Undervisningsspråk: norsk
Litteratur: engelsk
Studentevaluering
Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.
Tilgang for privatister
Nei
Eksamen
Individuell semesteroppgave. Bokstavkarakter.
Annen informasjon
Studieavgift.
Ansvarlig fakultet: Handelshøyskolen ved UiA
Reduksjon i studiepoeng
Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:
Emne | Studiepoengreduksjon |
---|---|
ORG987 – Prosessorientert forbedringsarbeid og styring | 2.5 |