ORG965 Ledelse og endring i barnehagen
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for samfunnsvitenskap
- Emneansvarlig:
- Morten Øgård
- Undervisningssemester:
- Høst
- Varighet:
- 1 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Forkunnskapskrav
Utdanningsdirektoratet fordeler studieplassene, og du søker opptak til nasjonal styrerutdanning via www.udir.no/styrerutdanning.
Opptakskravet til studiet er bestått bachelorgrad eller tilsvarende utdanning av minst 180 studiepoengs omfang, i tillegg kreves minst 2 års relevant yrkespraksis etter avsluttet utdanning. Den relevante yrkespraksis skal være fra stilling som normalt krever høyere utdanning.
Søkere til studiet kan rangeres av oppdragsgiver.
Det gis ikke betinget opptak til studiet.
Anbefalte forkunnskaper
Det anbefales gode kunnskaper i engelsk.
Innhold
-
Utviklingstrekk i den kommunale sektoren i Norden - hvor peker pila og hva betyr det for barnehagen?
-
Hvordan håndtere konflikter, bygge team og fremme arbeidsglede?
-
Hvordan kan du som leder benytte handlingsrommet som ligger for ledere med tanke på endring- og utviklingsarbeid i barnehagesektoren?
-
Er styrere som andre ledere? Eller krever barnehage noe særskilt?
Læringsutbytte
Etter fullført emne skal studenten
-
ha inngående kunnskap om ulike teoretiske tilnærminger som kan kaste lys over utviklingstrekkene i barnehagen og hvilke praktiske implikasjoner dette har
-
kunnskap om organisasjonsendring og endringsledelse
-
Ha teoretisk og begrepsmessig forståelse av kritiske lederkompetanser som makt, konflikt, kommunikasjon, teamarbeid, gruppedynamikk, kreativitet, motivasjon, m.m.
-
kunne analysere, forstå og lede endring- og utviklingsarbeid i barnehagen
Vilkår for å gå opp til eksamen
Arbeidsoppgave (individuell) må være bestått for å gå opp til eksamen. Nærmere informasjon gis i Canvas.
Undervisnings- og læringsformer
Undervisning blir gitt som 3 samlinger med forelesninger, fellesarbeid og en studietur. Nettstøttet undervisning. Arbeid med oppgaver mellom samlingene, hvor studentene må samle inn empirisk materialet i egen organisasjon. Totalt arbeidsomfang 270 timer.
Studentevaluering
Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1.
Tilgang for privatister
Nei
Eksamen
En ukes hjemmeeksamen individuell eller i gruppe på inntil tre. Ved gruppeeksamen gis det samlet karakter. Gradert karakter A-F.
Annen informasjon
Egenbetaling:
Studieplassene er finansiert av Utdanningsdirektoratet. Barnehageeier betaler for reise og opphold under samlinger for deltakere. Styrer og assisterende styrer deltar i studiet på samme vilkår. Se mer informasjon hos www.udir.no
Andre opplysninger:
Studieplass tildeles av Utdanningsdirektoratet gjennom eget opptak.
Nasjonal styrerutdanning kan innpasses i erfaringsbasert mastergrad i ledelse ved UiA.
Ansvarlig fakultet
Fakultet for samfunnsvitenskap
Kontaktinformasjon: sv-evu@uia.no
Reduksjon i studiepoeng
Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:
Emne | Studiepoengreduksjon |
---|---|
ORG916 – En offentlig sektor i endring | 10 |
ORG916 – Organisasjon, innovasjon og ledelse | 10 |
OR-9000 – Ledelse og organisasjon under omstilling | 10 |
OR-9000 – Ledelse og organisasjon under omstilling | 10 |
ORG426 – Organisasjon, innovasjon og ledelse | 10 |
ORG903 – Organisasjonskunnskap og ledelse | 10 |
ORG909 – Omstillingsledelse - Arena for den politiske fornuft | 10 |
ORG913 – Styring og ledelse i barnehagen/offentlig sektor | 10 |
PED1151 – Organisasjon og ledelse i barnehagen | 10 |
ORG963 – Rektorutdanningen: Endring og ledelse i skolen | 10 |