ORG964 Rektorutdanningen: Styring og ledelse i skolen
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for samfunnsvitenskap
- Emneansvarlig:
- Morten Øgård
- Undervisningssemester:
- Høst
- Varighet:
- 1 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Forkunnskapskrav
Utdanningsdirektoratet fordeler studieplassene, og du søker opptak til nasjonal rektorutdanning via udir.no/rektorutdanning
Opptakskravet til studiet er bestått bachelorgrad eller tilsvarende utdanning av minst 180 studiepoengs omfang, i tillegg kreves minst 2 års relevant yrkespraksis etter avsluttet utdanning. Den relevante yrkespraksis skal være fra stilling som normalt krever høyere utdanning.
Søkere til studiet kan rangeres av oppdragsgiver.
Det gis ikke betinget opptak til studiet.
Anbefalte forkunnskaper
Det anbefales gode kunnskaper i engelsk.
Innhold
Emnet er tredelt:
-
Første del tar for seg hvordan skolen inngår i en politisk styrt kontekst (lokalt/nasjonalt/internasjonalt) og hvordan dette legger føringer for ledelse og utvikling av skolen
-
Andre del går inn på konkrete styringsverktøy som f.eks. strategi, benchmarking, kvalitet og resultatstyring. Videre illustreres utfordringer knyttet til det å iverksette/implementere ulike styringsverktøy.
-
Tredje del handler om ulike strategiske utfordringer som du som leder må håndtere i skolen
Læringsutbytte
Etter fullført emne skal studenten
-
Kunne identifisere styringsutfordringer knyttet til framveksten av nye styringsstrukturer i skolesektoren
-
Ha inngående kunnskap om et utvalg av styringsverktøy (f.eks. strategi, konkurranseutsetting, "benchmarking", kvalitet og resultatstyring)
-
Kunne identifisere de mulighetene og utfordringene som hefter ved et utvalg av styringsverktøy
-
Ha utviklet en praktisk forståelse av styringsverktøy i offentlig sektor og hvordan du som leder kan anvende deg av ulike verktøy for å sikre styring og utvikling av skolen
Vilkår for å gå opp til eksamen
Arbeidsoppgaver må være bestått for å gå opp til eksamen. Nærmere informasjon gis i Canvas.
Undervisnings- og læringsformer
Undervisning blir gitt som 3 samlinger med forelesninger og fellesarbeider. Nettstøttet undervisning og arbeid med oppgaver mellom samlingene. Totalt arbeidsomfang 270 timer
Studentevaluering
Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1
Tilgang for privatister
Nei
Eksamen
En ukes hjemmeeksamen individuell eller i gruppe på inntil tre. Ved gruppeeksamen gis det samlet karakter. Gradert karakter A-F.
Annen informasjon
Egenbetaling:
Studieplassene er finansiert av Utdanningsdirektoratet. Eventuelle utgifter knyttet til reise og opphold, studiemateriell (pensum) o.l. kommer i tillegg. For nærmere informasjon, se udir.no/rektorutdanning
Andre opplysninger:
-
Studieplass tildeles av Utdanningsdirektoratet gjennom eget opptak.
-
Nasjonal Rektorutdanning kan innpasses i erfaringsbasert mastergrad i ledelse ved UiA.
Ansvarlig fakultet
Fakultet for samfunnsvitenskap
Kontaktinformasjon: sv-evu@uia.no
Reduksjon i studiepoeng
Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:
Emne | Studiepoengreduksjon |
---|---|
ORG929 – Styringsverktøy i offentlig sektor | 10 |
ORG908 – Administrasjon og ledelse i offentlig sektor | 10 |
ORG966 – Styring og ledelse i barnehagen | 10 |