Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Forkunnskapskrav

Utdanningsdirektoratet fordeler studieplassene, og du søker opptak til nasjonal rektorutdanning via udir.no/rektorutdanning

Opptakskravet til studiet er bestått bachelorgrad eller tilsvarende utdanning av minst 180 studiepoengs omfang, i tillegg kreves minst 2 års relevant yrkespraksis etter avsluttet utdanning. Den relevante yrkespraksis skal være fra stilling som normalt krever høyere utdanning.

Søkere til studiet kan rangeres av oppdragsgiver.

Det gis ikke betinget opptak til studiet. 

Anbefalte forkunnskaper

Det anbefales gode kunnskaper i engelsk.

Innhold

Følgende tema inngår:

  • Utviklingstrekk i den kommunale sektoren i Norden - hvor peker pila og hva betyr det for skolesektoren?

  • Hvordan håndtere konflikter, bygge team og fremme arbeidsglede?

  • Hvordan kan du som leder benytte handlingsrommet som ligger for ledere med tanke på endring- og utviklingsarbeid i skolen?

  • Er skoleledere som andre ledere? Eller krever skolen noe særskilt?

Læringsutbytte

Etter fullført emne skal studenten:

  • Ha inngående kunnskap om ulike teoretiske tilnærminger som kan kaste lys over utviklingstrekkene i skolen og hvilke praktiske implikasjoner dette har

  • Ha kunnskap om organisasjonsendring og endringsledelse

  • Ha teoretisk og begrepsmessig forståelse av kritiske lederkompetanser som makt, konflikt, kommunikasjon, teamarbeid, gruppedynamikk, kreativitet, motivasjon, m.m.

  • Kunne analysere, forstå og lede endring- og utviklingsarbeid i skolen

Vilkår for å gå opp til eksamen

Arbeidsoppgaver må være bestått for å gå opp til eksamen. Nærmere informasjon gis i Canvas.

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen blir gitt som 3 samlinger med forelesninger og fellesarbeider. Nettstøttet undervisning og arbeid med oppgaver mellom samlingene. Totalt arbeidsomfang er 270 timer.

Studentevaluering

Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1.

Tilgang for privatister

Nei

Eksamen

En ukes hjemmeeksamen individuell eller i gruppe på inntil tre. Ved gruppeeksamen gis det samlet karakter. Gradert karakter A-F.

Annen informasjon

Egenbetaling:

Studieplassene er finansiert av Utdanningsdirektoratet. Eventuelle utgifter knyttet til reise og opphold, studiemateriell (pensum) o.l. kommer i tillegg. For nærmere informasjon, se udir.no/rektorutdanning

Andre opplysninger: 

  • Studieplass tildeles av Utdanningsdirektoratet gjennom eget opptak.

  • Nasjonal Rektorutdanning kan innpasses i erfaringsbasert mastergrad i ledelse ved UiA.

Ansvarlig fakultet

Fakultet for samfunnsvitenskap

Kontaktinformasjon: sv-evu@uia.no

Reduksjon i studiepoeng

Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:

Emne Studiepoengreduksjon
ORG916 – En offentlig sektor i endring 10
ORG916 – Organisasjon, innovasjon og ledelse 10
OR-9000 – Ledelse og organisasjon under omstilling 10
OR-9000 – Ledelse og organisasjon under omstilling 10
ORG426 – Organisasjon, innovasjon og ledelse 10
ORG903 – Organisasjonskunnskap og ledelse 10
ORG909 – Omstillingsledelse - Arena for den politiske fornuft 10
ORG913 – Styring og ledelse i barnehagen/offentlig sektor 10
PED1151 – Organisasjon og ledelse i barnehagen 10
ORG965 – Ledelse og endring i barnehagen 10
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 17:01:59