Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Norsk

Anbefalte forkunnskaper

Det anbefales gode kunnskaper i engelsk.

Innhold

Emnet er tredelt:

Første del tar for seg hvordan samfunnsutviklingen skaper behov for nye former for problemløsning for å håndtere mer sammensatte problemer («wicked problems»). Dette skaper press på eksisterende styringsstrukturer som igjen åpner opp for søking etter nye styringsverktøy.

Andre del av emnet går inn på konkrete styringsverktøy som f.eks. strategi, benchmarking, kvalitet, resultat/virksomhetsstyring m.fl., samt datastyrte beslutningsprosesser.

Tredje del tar opp utfordringer knyttet til det å realisere styringsverktøy i en organisasjon. Med utgangspunkt i iverksetting av IKT-prosjekt i kommunal sektor viser man og drøfter hvordan det kan ha seg at så mange prosjekter mislykkes. Dette går så over i en diskusjon om det er slik at styringsverktøyene holder det de lover med tanke på resultatoppnåelse. Hva skal eventuelt til for å lykkes?

Læringsutbytte

Etter fullført emne skal studenten:

  • ha inngående kunnskap om de styringsmulighetene og begrensningene som gjelder i offentlig sektor

  • kunne identifisere styringsutfordringer knyttet til framveksten av nye styringsverktøy

  • ha inngående kunnskap om et utvalg av styringsverktøy som benyttes i offentlig sektor (f.eks. strategi, konkurranseutsetting, "benchmarking", kvalitet, resultat/virksomhetsstyring, og informasjons- og kommunikasjonsteknologi)

  • kunne identifisere de mulighetene og utfordringene som hefter ved et utvalg av styringsverktøy

  • ha utviklet en praktisk forståelse av styringsverktøy i offentlig sektor

Vilkår for å gå opp til eksamen

Arbeidsoppgave (individuell eller i gruppe) må være godkjent for å gå opp til eksamen. Nærmere informasjon gis i Canvas.

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen blir gitt som 3 samlinger med forelesninger og fellesarbeider. Arbeid mellom samlingene. Totalt arbeidsomfang er 270 timer.

Tilbud om undervisning og studieopphold ved UC Berkeley, California. Undervisningsspråk ved UC Berkeley er engelsk.

Studentevaluering

Emneevaluering gjennomføres som midtveisevaluering i tråd med kvalitetssikringssystemet kapittel 4.1., dersom ikke andre opplysninger gis ved semesterstart.

Tilgang for privatister

Nei

Tilbys som enkeltemne

Tilbys som videreutdanning

Opptakskrav hvis tilbudt som enkeltemne

Opptakskrav er bachelorgrad eller tilsvarende utdanning av minimum tre års omfang (180 studiepoeng). I tillegg kreves minst 2 års relevant yrkespraksis etter avsluttet utdanning. Den relevante yrkespraksis skal være fra stilling som normalt krever høyere utdanning.

For øvrig skjer opptak etter forskrift om opptak til studier og emner ved Universitetet i Agder. https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2021-11-24-3370?q=uia

Eksamen

En ukes individuell hjemmeeksamen. Gradert karakter.

Annen informasjon

Ansvarlig fakultet:

Fakultet for samfunnsvitenskap

Reduksjon i studiepoeng

Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:

Emne Studiepoengreduksjon
ORG964 – Rektorutdanningen: Styring og ledelse i skolen 10
ORG966 – Styring og ledelse i barnehagen 10
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 17:01:54