NO-918 Begynneropplæring i lesing, skriving og muntlige ferdigheter for 1.-7. trinn
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for humaniora og pedagogikk
- Emneansvarlig:
- Magnhild Selås
- Undervisningssemester:
- Høst
- Varighet:
- 2 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
- Begynneropplæring i lesing, skriving og matematikk
Forkunnskapskrav
Godkjent lærerutdanning eller barnehagelærerutdanning. Studenten må være ansatt i en undervisningsstilling i skolen når emnet gjennomføres.
Innhold
Emnet har fokus på sentrale måter å lære lesing, skriving og muntlige ferdigheter på i begynneropplæringen, med spesiell vekt på lek og læring i meningsfulle sammenhenger, utvikling av tidlig litterasitet og tilgangskompetanse. Det blir også lagt vekt på læringssamtaler, kartlegging og vurdering.
Læringsutbytte
KUNNSKAP
Etter fullført emne skal studenten ha kunnskaper om
- begynnende lesing, skriving og utvikling av muntlige ferdigheter i barnehage og skole.
- barnelitteratur og relevant litteraturteor
- en lekbasert tilnærming til undervisning i lesing, skriving og muntlige ferdigheter
- sentrale læringsteorier, ulike måter å lære på og konsekvenser for begynneropplæringene
- de grunnleggende ferdighetene og deres betydning i begynneropplæringen
- muligheter og begrensninger ved bruk av ulike læremidler, digitale læringsressurser og relevante nettressurser i begynneropplæringen
FERDIGHETER
Etter fullført emne skal studenten kunne:
- planlegge, gjennomføre og analysere flerfaglige arbeid med hovedvekt på lesing, skriving og muntlige ferdigheter i begynneropplæring tilpasset alle elever, herunder også lavt- og høytpresterende elever
- planlegge, gjennomføre og analysere undervisning preget av lekbasert, problemløsende, utforskende, kreative og meningsfulle aktiviteter som stimulerer elevenes litterasitetsutvikling og muntlige ferdigheter
- planlegge, utføre og analysere undervisning der kropp, språk og ulike hjelpemidler brukes i læringsprosessen
- beherske og evaluere digitale hjelpemidler og bruke dem i undervisningssituasjoner i begynneropplæring
- evaluere aktiviteter i begynneropplæringen som fremmer de grunnleggende ferdighetene til elevene
GENERELL KOMPETANSE
Etter fullført emne
- har studenten innsikt i kjerneelementene i norskfaget og kan vurdere deres rolle og betydning i begynneropplæringen
- kan studenten gjennomføre læringssamtaler som støtter elevenes egenaktivitet, kreativitet og lærelyst i begynneropplæringen, med spesielt vekt på tidlig lesing, skriving og utvikling av muntlige ferdigheter
- kan studentene analysere og reflektere rundt egen undervisningspraksis og analysere og vurdere relevante problemstillinger i ei mangfoldig elevgruppe
- har studenten innsikt i lekpreget begynneropplæring i norskfaget
Vilkår for å gå opp til eksamen
Studentene må ha gjennomført alle arbeidskrav i læringsplattformen og de må ha vært tilstede på begge de to hybride samlingene.
Arbeidskravene er faglige oppgaver, didaktiske oppgaver, refleksjonsnotater, diskusjoner, oppgaver om bruk av digitale elementer og utprøving i praksis. Det bygges opp en mappe som inngår i vurderingsgrunnlaget for emnet.
Nærmere beskrivelse av arbeidskravene vil bli gitt ved semesterstart.
Undervisnings- og læringsformer
Emnet består av nettleksjoner i form av zoom-møter og enkelte videoer, lesning, arbeidsoppgaver, refleksjon, skriftlig nettdiskusjon i canvas og praksisrelaterte aktiviteter.
Det er lagt opp til to obligatoriske hybride samlinger (dvs. fysiske samlinger med mulighet for å delta digitalt) fordelt på høst- og vårsemesteret. Begge samlinger går over tre påfølgende dager.
De hybride samlingene gjennomføres i fellesskap med Institutt for matematiske fag og deres emne MA-935 Begynneropplæring i matematikk (15 sp) som tilbys parallelt med dette emnet.
Emnets arbeidsomfang er på rundt 400 timer
Studentevaluering
Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1.
Tilgang for privatister
Nei
Tilbys som enkeltemne
Nei
Eksamen
Eksamen består av to deleksamener. En mappeinnlevering i høstsemesteret som teller 50% og en skriftlig individuell hjemmeeksamen i vårsemesteret som teller 50% av sluttkarakter i emnet. Vurderingsuttrykk: Gradert karakter.