Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

  • Begynneropplæring i lesing, skriving og matematikk

Forkunnskapskrav

Godkjent lærerutdanning eller barnehagelærerutdanning. Studenten må være ansatt i en undervisningsstilling i skolen når emnet gjennomføres.

Innhold

Emnet har fokus på sentrale måter å lære lesing, skriving og muntlige ferdigheter på i begynneropplæringen, med spesiell vekt på lek og læring i meningsfulle sammenhenger, utvikling av tidlig litterasitet og tilgangskompetanse. Det blir også lagt vekt på læringssamtaler, kartlegging og vurdering.

Læringsutbytte

KUNNSKAP

Etter fullført emne skal studenten ha kunnskaper om

 

  • begynnende lesing, skriving og utvikling av muntlige ferdigheter i barnehage og skole.
  • barnelitteratur og relevant litteraturteor
  • en lekbasert tilnærming til undervisning i lesing, skriving og muntlige ferdigheter
  • sentrale læringsteorier, ulike måter å lære på og konsekvenser for begynneropplæringene
  • de grunnleggende ferdighetene og deres betydning i begynneropplæringen
  • muligheter og begrensninger ved bruk av ulike læremidler, digitale læringsressurser og relevante nettressurser i begynneropplæringen

 

FERDIGHETER

Etter fullført emne skal studenten kunne:

 

  • planlegge, gjennomføre og analysere flerfaglige arbeid med hovedvekt på lesing, skriving og muntlige ferdigheter i begynneropplæring tilpasset alle elever, herunder også lavt- og høytpresterende elever
  • planlegge, gjennomføre og analysere undervisning preget av lekbasert, problemløsende, utforskende, kreative og meningsfulle aktiviteter som stimulerer elevenes litterasitetsutvikling og muntlige ferdigheter
  • planlegge, utføre og analysere undervisning der kropp, språk og ulike hjelpemidler brukes i læringsprosessen
  • beherske og evaluere digitale hjelpemidler og bruke dem i undervisningssituasjoner i begynneropplæring
  • evaluere aktiviteter i begynneropplæringen som fremmer de grunnleggende ferdighetene til elevene 

 

GENERELL KOMPETANSE

Etter fullført emne

 

  • har studenten innsikt i kjerneelementene i norskfaget og kan vurdere deres rolle og betydning i begynneropplæringen
  • kan studenten gjennomføre læringssamtaler som støtter elevenes egenaktivitet, kreativitet og lærelyst i begynneropplæringen, med spesielt vekt på tidlig lesing, skriving og utvikling av muntlige ferdigheter
  • kan studentene analysere og reflektere rundt egen undervisningspraksis og analysere og vurdere relevante problemstillinger i ei mangfoldig elevgruppe
  • har studenten innsikt i lekpreget begynneropplæring i norskfaget

Vilkår for å gå opp til eksamen

Studentene må ha gjennomført alle arbeidskrav i læringsplattformen og de må ha vært tilstede på begge de to hybride samlingene.

Arbeidskravene er  faglige oppgaver, didaktiske oppgaver, refleksjonsnotater, diskusjoner, oppgaver om bruk av digitale elementer og utprøving i praksis. Det bygges opp en mappe som inngår i vurderingsgrunnlaget for emnet.

Nærmere beskrivelse av arbeidskravene vil bli gitt ved semesterstart.

Undervisnings- og læringsformer

Emnet består av nettleksjoner i form av zoom-møter og enkelte videoer, lesning, arbeidsoppgaver, refleksjon, skriftlig nettdiskusjon i canvas og praksisrelaterte aktiviteter.

Det er lagt opp til to obligatoriske hybride samlinger (dvs. fysiske samlinger med mulighet for å delta digitalt) fordelt på høst- og vårsemesteret. Begge samlinger går over tre påfølgende dager.

De hybride samlingene gjennomføres i fellesskap med Institutt for matematiske fag og deres emne MA-935 Begynneropplæring i matematikk (15 sp) som tilbys parallelt med dette emnet.

Emnets arbeidsomfang er på rundt 400 timer

Studentevaluering

Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1.

Tilgang for privatister

Nei

Tilbys som enkeltemne

Nei

Eksamen

Eksamen består av to deleksamener. En mappeinnlevering i høstsemesteret som teller 50% og en skriftlig individuell hjemmeeksamen i vårsemesteret som teller 50% av sluttkarakter i emnet. Vurderingsuttrykk: Gradert karakter.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 17:01:31