Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

  • Norsk 1 (5.-10. trinn). Nett- og samlingsbasert videreutdanning for lærere

Undervisningsspråk

Norsk

Forkunnskapskrav

Godkjent lærerutdanning eller barnehagelærerutdanning med minimum 60 sp tilleggsutdanning. Søkere må være ansatt i undervisningsstilling i skolen, i studieåret videreutdanningen gjennomføres.

Innhold

I det innledende emnet av Norsk 1 fokuseres det på ungdomslitteratur og relevant litteraturteori knyttet til de aktuelle tekstene. Emnet har videre fokus på leseteorier som er relevante for leseopplæring på 5.-10. trinn. Språket som system er også et sentralt emne som skaper grunnlaget for arbeidet med skriftlige elevtekster.

Læringsutbytte

Kunnskaper

Studenten

  • har kunnskap om språket som system og språket i bruk

  • har grunnleggende kunnskap om relevante teorier om lesing og lesestrategier på mellom- og ungdomstrinnet

  • kjenner til sentrale og relevante litteraturteoretiske begrep og perspektiv

  • har kjennskap til ungdomslitteratur i ulike sjangrer

  • har kunnskap om den gjeldende læreplanen for skolens norskfag

  • har grunnleggende kunnskap om gjeldende normering av bokmål og nynorsk

  • har kunnskap om hva som kjennetegner muntlige, skriftlige og sammensatte tekster i ulike medium

  • har innsikt i grammatiske og estetiske sider ved språket, herunder etablerte normer, men også kreative muligheter

 

Ferdigheter

Studenten

  • kan legge til rette for at elever får lese et bredt utvalg ungdomslitteratur slik at de blir stimulert til videre lesing

  • kan analysere, tolke og vurdere tekster og presentere litterære og litteraturteoretiske innsikter på varierte måter

  • kan samtale om litteratur og tilpasse form og innhold i samtalen med hensyn til kjønn, alder, kunnskaper og kulturell bakgrunn hos mottakerne

  • kan vurdere ulike typer læremidler ut fra ulike kriterium og med tanke på elevenes læringsutbytte

 

Generell kompetanse

Studenten

  • er sikker muntlig språkbruker

  • kan benytte faglig kunnskap til kritisk og konstruktiv refleksjon

  • kan arbeide selvstendig, og sammen med andre, med elevers læring og utvikling i faget og pa¿ tvers av fag

  • kan dele fagkunnskaper med kollegaer

Vilkår for å gå opp til eksamen

Minst 80 % tilstedeværelse på obligatoriske samlinger norsk 1-studiet (NO-915 + NO-916) sett under ett.

Godkjenning av fire obligatoriske innleveringer. Detaljerte beskrivelser av disse blir utlevert som supplement til semesterplanen.

Undervisnings- og læringsformer

Det blir organisert tre obligatoriske samlinger over to dager, i Kristiansand.

Videre skal studentene arbeide med tre obligatoriske skriftlige innleveringer som bearbeider sentralt fagstoff, og én obligatorisk innlevering som omfatter dokumentasjon på kunnskapsdeling i eget kollegium. Den digitale læringsplattformen blir brukt i denne delen av studiet. Det blir gitt veiledning både på innleveringer og på semesteroppgaven.

Emnet har et forventet arbeidsomfang på 400 timer.

Studentevaluering

Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1.

Eksamen

Semesteroppgave med gradert karakter.

Annen informasjon

Det stilles krav om at alle studenter ved UiA har egen bærbar datamaskin til bruk i undervisning og eksamen, jf. forskrift om studier og eksamen ved Universitetet i Agder § 12d.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 17:01:31