NO-910 Norsk 2-A Skriftlig kommunikasjon, tekst og fagdidaktikk
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for humaniora og pedagogikk
- Emneansvarlig:
- Nils Rune Birkeland
- Undervisningssemester:
- Høst
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
- Norsk 2 (5.-10. trinn). Nett- og samlingsbasert videreutdanning for lærere
Undervisningsspråk
NorskForkunnskapskrav
Godkjent lærerutdanning eller barnehagelærerutdanning med minimum 60 sp tilleggsutdanning. Bestått Norsk 1 (30 sp) eller tilsvarende. Søkere må være tilsatt i undervisnngstilling i skolen, i studieåret videreutdanningen gjennomføres.
Innhold
Emnet tar sikte på å styrke kompetansen til norsklærere med særlig vinkling mot undervisning på ungdomstrinnet. Studentene blir oppdatert på sentrale felt i faget som har vært i særlig sterk utvikling de senere årene:
-
lesing, skriving og muntlig bruk av språket i skolen og i kulturen
-
ungdomslitteratur og ungdomsspråk
-
medietekster for ungdom og adaptasjon
-
sammensatte tekster
-
tekstskaping i ulike sjangre og medium
Læringsutbytte
Kunnskaper
Studenten
-
har utvidet innsikt i hvordan gutter og jenter på ungdomstrinnet kan motiveres til lesing og videreutvikle leseforståelse og lesestrategier
-
har utvidet innsikt i hvordan elever på ungdomstrinnet kan videreutvikle skriveferdighetene sine
-
har kunnskaper om hvilke funksjoner lesing og skriving har hatt og har i kulturen vår og om hva som kjennetegner kommunikasjon i ulike medium
-
har oppdatert kunnskap om nyere ungdomslitteratur og medietekster for ungdom
-
kjenner til sentrale og relevante litteraturteoretiske og litteraturdidaktiske begreper og perspektiver
-
har kunnskap om hva som skjer når en tekst blir overført fra et medium til et annet (adaptasjon)
-
har kjennskap til ungdommers språk og språkkultur
Ferdigheter
Studenten
-
kan sette i gang, rettlede og vurdere muntlig, skriftlig og sammensatt tekstproduksjon hos elever på ungdomstrinnet
-
kan kartlegge og vurdere skriveferdigheter
-
kan lese, analysere, tolke og vurdere sammensatte tekster, se dem i et historisk perspektiv og sette dem inn i en større kulturell og offentlig sammenheng
-
kan bruke læreplanen i faget til å formulere mål for norskopplæringa og relevante kriterium for vurdering
Generell kompetanse
Studenten
-
kan vurdere norskfaget og egen praksis som norsklærer og begrunne vurderingene
-
har innsikt i norskfaget ut fra forskning og i forhold til fagets historie og kan reflektere kritisk og konstruktivt ut fra slike faglige perspektiv
-
kan rettlede elever i arbeidet med tekster slik at de kan utvikle seg, skaffe seg kunnskaper og forberede seg for å delta aktivt i offentlighet og samfunnsliv
-
kan dele fagkunnskaper med kollegaer
Vilkår for å gå opp til eksamen
Minst 80 % tilstedeværelse på obligatoriske samlinger norsk 2-studiet (NO-910 + NO-911) sett under ett.
Godkjenning av to innleveringer og to blogginnlegg. Detaljerte beskrivelser av disse blir utlevert som supplement til semesterplanen.
Undervisnings- og læringsformer
Det blir organisert tre obligatoriske fysiske samlinger over én-to dager, i Kristiansand.
Studentene leverer og får respons på to obligatoriske oppgaver, som blant annet skal knyttes til ulike former for utprøving på egen skole. Den digitale læringsplattformen, Canvas, blir brukt i denne delen av studiet. Det blir også etablert en bloggplattform, der studentene skal publisere to obligatoriske blogginnlegg om fag og fagdidaktikk. Enkelte av arbeidskravene skal også dokumentere kunnskapsdeling i eget kollegium eller pedagogisk bruk av IKT. Emnet inneholder også digitale moduler med skriftlig/visuelt materiale som utdyper og supplerer pensum.
Emnet har et forventet arbeidsomfang på 400 timer.
Studentevaluering
Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1.
Eksamen
Skriftlig 6-timers hjemmeeksamen med gradert karakter. Skriftlig eksamen i de to emnene som inngår i studiet, skal skrives på ulike målformer.
Annen informasjon
Det stilles krav om at alle studenter ved UiA har egen bærbar datamaskin til bruk i undervisning og eksamen, jf. forskrift om studier og eksamen ved Universitetet i Agder § 12d.
Reduksjon i studiepoeng
Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:
Emne | Studiepoengreduksjon |
---|---|
NO-906 – Lese- og skriveopplæring | 5 |
NO-907 – Barne- og ungdomslitteratur | 5 |
NO-908 – Sammensatte tekster i klasserommet | 5 |
NO-101 – Litteratur- og språkdidaktikk - sammensatte tekster i skolen | 5 |