Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

  • Norsk 2 (5.-10. trinn). Nett- og samlingsbasert videreutdanning for lærere

Undervisningsspråk

Norsk

Forkunnskapskrav

Godkjent lærerutdanning eller barnehagelærerutdanning med minimum 60 sp tilleggsutdanning. Bestått Norsk 1 (30 sp) eller tilsvarende. Søkere må være tilsatt i undervisnngstilling i skolen, i studieåret videreutdanningen gjennomføres.

Innhold

Emnet tar sikte på å styrke kompetansen til norsklærere med særlig vinkling mot undervisning på ungdomstrinnet. Studentene blir oppdatert på sentrale felt i faget som har vært i særlig sterk utvikling de senere årene:

  • lesing, skriving og muntlig bruk av språket i skolen og i kulturen

  • ungdomslitteratur og ungdomsspråk

  • medietekster for ungdom og adaptasjon

  • sammensatte tekster

  • tekstskaping i ulike sjangre og medium

Læringsutbytte

Kunnskaper

Studenten

  • har utvidet innsikt i hvordan gutter og jenter på ungdomstrinnet kan motiveres til lesing og videreutvikle leseforståelse og lesestrategier

  • har utvidet innsikt i hvordan elever på ungdomstrinnet kan videreutvikle skriveferdighetene sine

  • har kunnskaper om hvilke funksjoner lesing og skriving har hatt og har i kulturen vår og om hva som kjennetegner kommunikasjon i ulike medium

  • har oppdatert kunnskap om nyere ungdomslitteratur og medietekster for ungdom

  • kjenner til sentrale og relevante litteraturteoretiske og litteraturdidaktiske begreper og perspektiver

  • har kunnskap om hva som skjer når en tekst blir overført fra et medium til et annet (adaptasjon)

  • har kjennskap til ungdommers språk og språkkultur

Ferdigheter
Studenten

  • kan sette i gang, rettlede og vurdere muntlig, skriftlig og sammensatt tekstproduksjon hos elever på ungdomstrinnet

  • kan kartlegge og vurdere skriveferdigheter

  • kan lese, analysere, tolke og vurdere sammensatte tekster, se dem i et historisk perspektiv og sette dem inn i en større kulturell og offentlig sammenheng

  • kan bruke læreplanen i faget til å formulere mål for norskopplæringa og relevante kriterium for vurdering

Generell kompetanse

Studenten

  • kan vurdere norskfaget og egen praksis som norsklærer og begrunne vurderingene

  • har innsikt i norskfaget ut fra forskning og i forhold til fagets historie og kan reflektere kritisk og konstruktivt ut fra slike faglige perspektiv

  • kan rettlede elever i arbeidet med tekster slik at de kan utvikle seg, skaffe seg kunnskaper og forberede seg for å delta aktivt i offentlighet og samfunnsliv

  • kan dele fagkunnskaper med kollegaer

Vilkår for å gå opp til eksamen

Minst 80 % tilstedeværelse på obligatoriske samlinger norsk 2-studiet (NO-910 + NO-911) sett under ett.

 

Godkjenning av to innleveringer og to blogginnlegg. Detaljerte beskrivelser av disse blir utlevert som supplement til semesterplanen.

Undervisnings- og læringsformer

Det blir organisert tre obligatoriske fysiske samlinger over én-to dager, i Kristiansand.

Studentene leverer og får respons på to obligatoriske oppgaver, som blant annet skal knyttes til ulike former for utprøving på egen skole. Den digitale læringsplattformen, Canvas, blir brukt i denne delen av studiet. Det blir også etablert en bloggplattform, der studentene skal publisere to obligatoriske blogginnlegg om fag og fagdidaktikk. Enkelte av arbeidskravene skal også dokumentere kunnskapsdeling i eget kollegium eller pedagogisk bruk av IKT. Emnet inneholder også digitale moduler med skriftlig/visuelt materiale som utdyper og supplerer pensum.

Emnet har et forventet arbeidsomfang på 400 timer.

Studentevaluering

Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1.

Eksamen

Skriftlig 6-timers hjemmeeksamen med gradert karakter. Skriftlig eksamen i de to emnene som inngår i studiet, skal skrives på ulike målformer.

Annen informasjon

Det stilles krav om at alle studenter ved UiA har egen bærbar datamaskin til bruk i undervisning og eksamen, jf. forskrift om studier og eksamen ved Universitetet i Agder § 12d.

Reduksjon i studiepoeng

Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:

Emne Studiepoengreduksjon
NO-906 – Lese- og skriveopplæring 5
NO-907 – Barne- og ungdomslitteratur 5
NO-908 – Sammensatte tekster i klasserommet 5
NO-101 – Litteratur- og språkdidaktikk - sammensatte tekster i skolen 5
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 07:01:30