Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

Lesing og skriving av fagtekster. Lesing og analyse av skjønnlitterære tekster. Muntlige presentasjoner. Opplæring i bruk av ordbøker, oppslagsverk og tekstsøking på internett, kildekritikk. Mål- og mottakeranalyse. Rapportskriving. Argumentasjonsanalyse og retorikk. Konversasjon og diskusjon om dagsaktuelle tema og kultur. Språksituasjonen i Norge, historisk og i samtida.

Læringsutbytte

En kandidat med bestått eksamen i kommunikasjon og norskfaget i ettårig forkurs for ingeniørutdanning skal ha følgende samlede læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

  • Kandidaten har kunnskap om kommunikasjonsprosesser og hvordan kommunikasjon tilpasses situasjon, mål og mottaker.

  • Kandidaten har kunnskap om grunnleggende prosjektteori.

  • Kandidaten kjenner til betydningen av lesing for egen språkutvikling.

  • Kandidaten kjenner til ulike sjangre innen sakprosa og skjønnlitteratur, og kjenner til hvordan litteratur kan lære oss noe om samfunnsutviklingen før og nå.

  • Kandidaten kjenner til grunnleggende utviklingstrekk innen språkhistorien som kaster lys over dagens utfordringer innen språk og kommunikasjon.

  • Kandidaten har kunnskap om likheter og forskjeller mellom bokmål og nynorsk, og deres viktigste særtrekk.

Ferdigheter

  • Kandidaten kan definere kommunikasjonsmål og tilpasse nivå og form på det som skal formidles til mottaker i den aktuelle situasjonen.

  • Kandidaten kan skrive klart og språklig korrekt.

  • Kandidaten kan skrive og strukturere resonnerende tekster slik som drøftinger og utredninger.

  • Kandidaten kan utforme klare, målrettede og brukervennlige funksjonelle tekster som blant annet rapporter, prosjektdokumenter, sammendrag, notater, brev, e-poster og møtedokumenter.

  • Kandidaten kan analysere bruk av retoriske virkemidler i sakprosa og skjønnlitteratur, og kan selv benytte god argumentasjon.

  • Kandidaten kan planlegge, strukturere og gjennomføre muntlige presentasjoner.

  • Kandidaten kan planlegge og gjennomføre møter og diskusjoner.

Generell kompetanse

  • Kandidaten forstår betydningen kommunikasjon og skriftlig kompetanse har for faglig og akademisk utvikling, og for arbeidet som ingeniør.

  • Kandidaten kan uttrykke seg skriftlig og muntlig i aktuelle sammenhenger relevant for en ingeniør.

  • Kandidaten kan arbeide med fagstoff på en kritisk, analytisk og systematisk måte.

  • Kandidaten kan bruke egnede strategier for å lese, ta notater og utvikle begrepsforståelse. - Kandidaten kan samarbeide effektivt i grupper.

  • Kandidaten kan innhente informasjon fra ulike kilder og bruke dem kritisk, hensiktsmessig og etterrettelig.

Vilkår for å gå opp til eksamen

Mappen må være bestått for at studenten skal få kunne gå opp til skriftlig eksamen. Krav til innhold i mappen gis ved semesterstart i Canvas.

Undervisnings- og læringsformer

Forelesning, øving, prosjektarbeid/tverrfaglig arbeid. Tverrfaglig prosjektarbeid i grupper, avsluttet med skriftlig rapport. Emnet har et arbeidsomfang på 20 % av et fullt studieår, eller om lag 330 timer for gjennomsnittsstudenten.

Studentevaluering

Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Eksamen

Individuell skriftlig eksamen, 5 timer, teller 50 % og mappe teller 50 %. Gradert karakter. Nærmere informasjon om krav til mappen blir gitt i Canvas. Det blir ikke arrangert ny/utsatt eksamen for mappen. Skriftlig eksamen vil være en nasjonal felleseksamen for forkurs.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 19:03:07