Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

  • Naturfag i skolen

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

Emnet gir innføring i grunnleggende kunnskap og ferdigheter i naturfag som lærere underviser i grunnskolen på 5.-10.trinn. Vi skal følge fysikkens utvikling fra Aristoteles helt frem til Newton. Dette gir et innblikk i hvordan vårt verdensbilde utviklet seg og hva fysikk som fag er. Vi skal se hvordan vi kan bruke fysikkens teorier til å beskrive verden vi lever i. På denne måten får vi et innblikk i fysikkens tenkemåter og praksiser samtidig som vi lærer faget. Et annet tema er lys, og her er lysbrytning og refleksjon sentrale begreper. Vi skal også bli kjent med grunnstoffenes periodesystem, samt oppbygning, navnsetting og egenskaper hos kjemiske grunnstoffer og forbindelser, i tillegg til bruk av partikkelmodellen som forklaringsmodell i forbindelse med faseovergangene. Vi skal bli kjent med planter og dyr gjennom feltarbeid i ulike økosystemer, og gjennom en historisk tilnærming få kunnskap om observasjon og klassifikasjon av naturen. Dette gir også innblikk i hvordan nye teorier og kunnskap utvikles. Wallace og Darwins evolusjonsteori vil være et sentralt tema i biologidelen.

Læringsutbytte

KUNNSKAPER

Etter fullført emne skal studenten

  • ha kunnskap om elevers læring i naturfag og hvordan legge til rette for begrepsdannelse og utvikling av naturfaglig språk på mellom- og ungdomstrinnet

  • ha kunnskap om hvordan planlegge og gjennomføre variert og utforskende undervisning med elever på mellom- og ungdomstrinnet

  • ha kunnskap om elevers hverdagsforestillinger i naturfag

  • ha kunnskap om partikkelmodellen og kunne bruke den for å forklare fysiske endringer i miljøet rundt oss

  • ha kunnskap om hvordan periodesystemet kan brukes til å forklare trender i egenskaper hos både grunnstoffer og kjemiske forbindelser

  • ha kunnskap om oppbygging, navnsetting og egenskaper til vanlige kjemiske stoffer, og kunne beskrive hva som kjennetegner kjemiske reaksjoner på makro- og mikronivå

  • ha kunnskap om biologisk mangfold gjennom artskunnskap, klassifikasjon og evolusjon

  • ha kunnskap om grunnleggende økologi og feltundervisning, og bruk av varierte undervisningsmetoder ute og inne

  • ha kunnskap om hvordan nye teorier utvikles og etableres i naturvitenskap gjennom en historisk tilnærming til utvalgte tema

  • ha kunnskap om fysikkens utvikling fra Aristoteles til Newton

  • ha kunnskap om lys; brytning og speilbilder

 

FERDIGHETER

Etter fullført emne skal studenten

  • kunne planlegge og gjennomføre varierte/utforskende og elevaktive undervisningsformer i naturfag for elever på mellom- og ungdomstrinnet med fokus på den naturfaglige forklaringen, målinger inne og ute med bruk av relevant utstyr, vurdering av nødvendige sikkerhetstiltak og rapportering med og uten bruk av digitale verktøy.

  • kunne utvikle, bruke og vurdere relevante modeller til å forklare naturfaglige fenomener i naturfag, og for å støtte elevers læring.

  • være kjent med måter Vurdering for læring kan anvendes i naturfaget, samt å være i stand til å gi og få veiledning.

  • kunne formidle naturfaglige temaer som inngår i pensum i faget både muntlig og skriftlig, ved å bruke sentrale naturfaglige begreper.

  • kunne bruke matematikk i faget og jobbe med regning som grunnleggende ferdighet i naturfag

  • kunne anvende kunnskap om naturvitenskapens historie og utvikling til å fremme forståelse og sammenheng i faget

 

GENERELL KOMPETANSE

Etter fullført emne skal studenten

  • ha kunnskap om gjeldende læreplan og hvordan en som lærer kan bruke denne sammen med de grunnleggende ferdighetene til å undervise naturfag på mellom- og ungdomstrinnet

  • ha kjennskap til naturvitenskapelige praksiser og tenkemåter

  • kjenne til egenarten til kjemi- biologi- og fysikkfagene innen naturfaget

  • kunne begrunne naturfagets plass i skolen og ha kunnskap om fagets historie og tradisjon

  • kunne videreutvikle sin egen kompetanse i naturfag og naturfagdidaktikk

Vilkår for å gå opp til eksamen

Fremmøte på samlingene må være på minimum 80% for å kunne gå opp til eksamen. Nærmere informasjon om arbeidskrav gis i Canvas ved semesterstart.

Undervisnings- og læringsformer

Emnet inneholder nettbasert undervisning, i tillegg til 6 obligatoriske samlinger (minimum 80% frammøte). Det vil være 2 samlinger i hvert av semestrene emnet går. På samlingene vil det bli gitt undervisning i form av forelesninger, labarbeid, feltarbeid og arbeid i grupper.
Mellom samlingene legges det opp til arbeid i form av praktisk utprøving i egen klasse, samt arbeid med obligatoriske innleveringsoppgaver (arbeidskrav) og egenarbeid med pensum i emnet. Fokus på didaktisk bruk av digitale verktøy vil være del av en eller flere av arbeidskravene i emnet.
Veiledning og oppfølging av studentene vil bli gitt på samlingene, og i læringsplattformen Canvas mellom samlingene.
Forventet arbeidsomfang for gjennomsnittsstudenten for et emne på 15sp er 405 timer. Ettersom dette emnet går over 3 semestre, vil det si 135 timers arbeidsinnsats per semester.

Studentevaluering

Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Opptakskrav hvis tilbudt som enkeltemne

Godkjent lærerutdanning

Eksamen

Individuell mappevurdering, bestått/ikke bestått

Nærmere informasjon om krav til mappen blir gitt i Canvas. Det blir ikke arrangert ny/utsatt eksamen for mappen.

Annen informasjon

Planlagt pensum:

Innføring i fysikk, Reidun og Therese Renstrøm, Universitetsforlaget, 2020

Innføring i kjemi for lærere, bind 1, Kvivesen, M., Karlsen, S., Olufsen, M., Universitetsforlaget, 2020.
Biologi for lærere. Naturfag i grunnskolelærerutdanningen 5.-10. trinn (2. utg.) John Magne Grindeland, Ragnhild Lyngved Staberg, Cato Tandberg. Gyldendal, 2020.

 

Pensumlisten oppgis med forbehold om at det kan komme endringer.

Reduksjon i studiepoeng

Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:

Emne Studiepoengreduksjon
NAT901 – Naturvitenskapelige praksiser og tenkemåter i et bærekraftperspektiv 10
NAT114 – Naturfag 1A fellesemne 10
NAT116 – Naturfag 1C 5
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 05:02:03