Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

Emnet er en del av lektorutdanningens profesjonsfag, som består av fagdidaktikk i to fag, pedagogikk og praksis.

Naturfagdidaktikk, del 1 tar opp fagets egenart og forholdet mellom vitenskapsfaget og skolefaget, læreplanverket for naturfag, øvrige styringsdokumenter og relevant fagdidaktisk forskning.

Emnet tar opp fagdidaktiske teorier, arbeidsmåter, læringsstrategier og læremidler. Varierte måter å jobbe med grunnleggende ferdigheter og kjerneelementer i fagetvil også bli drøftet og eksemplifisert.

Læringsutbytte

Kunnskaper
Etter fullført emne skal studenten

  • ha kunnskap om læreplanen i naturfag (8-10)

  • ha kunnskap om fagets egenart og forholdet mellom vitenskapsfaget og skolefaget, naturfag som produkt og prosess og naturfag som et dannelsesfag

  • ha kunnskap elevens bakgrunn og forutsetning for læring av naturfag

  • ha kunnskap om varierte undervisningsmetoder med vekt på praktiske arbeidsformer i faget

Ferdigheter
Etter fullført emne skal studenten

  • kunne planlegge, gjennomføre, tilpasse, variere, dokumentere og vurdere undervisning i naturfag på ungdomstrinnet med utgangspunkt i forskningsbasert kunnskap

  • kunne gi læringsfremmende tilbakemeldinger og bidra til at elevene kan reflektere over egen læring og utvikling i naturfag.

Generell kompetanse
Etter fullført emne skal studenten

  • kunne videreutvikle sin faglige og fagdidaktiske kompetanse

  • inneha en profesjonell holdning og forholde seg til og slutte opp om den profesjonsetiske plattformen

Vilkår for å gå opp til eksamen

Obligatorisk deltakelse i undervisningen.
Bestått arbeidskrav.
Bestått praksis.

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen vil bære preg av varierte arbeidsformer, og vil gis i form av forelesninger, gruppearbeid, samtale, laboratoriearbeid, uteundervisning, praksis og veiledning. Studentene vil også få ansvar for å planlegge og gjennomføre læringsaktiviteter for hverandre med utgangspunkt i varierte undervisningsformer.
Utenom undervisningen forventes det at studentene leser pensumlitteratur og arbeider med oppgaver, både individuelt og i grupper. En betydelig del av studentenes læring og modning vil skje gjennom slik egeninnsats.
Da emnet er en del av profesjonsfaget, fordrer det studentenes faktiske deltakelse i praktiske øvelser som inngår i undervisningen. Det vil derfor være krav om obligatorisk deltakelse i undervisningen.
Studentene skal ha seks ukers praksis.
Forventet arbeidsomfang i emnet er ca. 200 timer.

Studentevaluering

Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Eksamen

Muntlig individuell eksamen, 30 min. med gradert karakter.

Reduksjon i studiepoeng

Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:

Emne Studiepoengreduksjon
NAT406 – Fordypningsoppgave for ettfagsstudenter – naturfag 7.5
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 05:01:59