NAT111 Fagdidaktikk i naturfag, del 1 (trinn 8-13)
- Studiepoeng:
- 7.5
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for teknologi og realfag
- Emneansvarlig:
- Helen Suzanne Palmer
- Undervisningssemester:
- Høst
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Undervisningsspråk
NorskInnhold
Emnet er en del av lektorutdanningens profesjonsfag, som består av fagdidaktikk i to fag, pedagogikk og praksis.
Naturfagdidaktikk, del 1 tar opp fagets egenart og forholdet mellom vitenskapsfaget og skolefaget, læreplanverket for naturfag, øvrige styringsdokumenter og relevant fagdidaktisk forskning.
Emnet tar opp fagdidaktiske teorier, arbeidsmåter, læringsstrategier og læremidler. Varierte måter å jobbe med grunnleggende ferdigheter og kjerneelementer i fagetvil også bli drøftet og eksemplifisert.
Læringsutbytte
Kunnskaper
Etter fullført emne skal studenten
-
ha kunnskap om læreplanen i naturfag (8-10)
-
ha kunnskap om fagets egenart og forholdet mellom vitenskapsfaget og skolefaget, naturfag som produkt og prosess og naturfag som et dannelsesfag
-
ha kunnskap elevens bakgrunn og forutsetning for læring av naturfag
-
ha kunnskap om varierte undervisningsmetoder med vekt på praktiske arbeidsformer i faget
Ferdigheter
Etter fullført emne skal studenten
-
kunne planlegge, gjennomføre, tilpasse, variere, dokumentere og vurdere undervisning i naturfag på ungdomstrinnet med utgangspunkt i forskningsbasert kunnskap
-
kunne gi læringsfremmende tilbakemeldinger og bidra til at elevene kan reflektere over egen læring og utvikling i naturfag.
Generell kompetanse
Etter fullført emne skal studenten
-
kunne videreutvikle sin faglige og fagdidaktiske kompetanse
-
inneha en profesjonell holdning og forholde seg til og slutte opp om den profesjonsetiske plattformen
Vilkår for å gå opp til eksamen
Obligatorisk deltakelse i undervisningen.
Bestått arbeidskrav.
Bestått praksis.
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen vil bære preg av varierte arbeidsformer, og vil gis i form av forelesninger, gruppearbeid, samtale, laboratoriearbeid, uteundervisning, praksis og veiledning. Studentene vil også få ansvar for å planlegge og gjennomføre læringsaktiviteter for hverandre med utgangspunkt i varierte undervisningsformer.
Utenom undervisningen forventes det at studentene leser pensumlitteratur og arbeider med oppgaver, både individuelt og i grupper. En betydelig del av studentenes læring og modning vil skje gjennom slik egeninnsats.
Da emnet er en del av profesjonsfaget, fordrer det studentenes faktiske deltakelse i praktiske øvelser som inngår i undervisningen. Det vil derfor være krav om obligatorisk deltakelse i undervisningen.
Studentene skal ha seks ukers praksis.
Forventet arbeidsomfang i emnet er ca. 200 timer.
Studentevaluering
Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.
Eksamen
Muntlig individuell eksamen, 30 min. med gradert karakter.
Reduksjon i studiepoeng
Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:
Emne | Studiepoengreduksjon |
---|---|
NAT406 – Fordypningsoppgave for ettfagsstudenter – naturfag | 7.5 |