MM-919 Innføring i Kunstig Intelligens for Lærere
- Studiepoeng:
- 2.5
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for teknologi og realfag
- Emneansvarlig:
- Haakon Sundbø
- Undervisningssemester:
- Høst
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
- Digitale verktøy i skolen
Undervisningsspråk
NorskForkunnskapskrav
Godkjent lærerutdanning. Emnet er rettet mot lærere i grunnskole og videregående skoler.
Innhold
Emnet dekker en innføring i AI, praktisk bruk av AI-verktøy i klasserommet, anvendelse av AI i administrative oppgaver, samt vurdering av etiske og juridiske utfordringer. Det vil gi lærere kunnskap og ferdigheter for å effektivt integrere AI-teknologi i sitt pedagogiske arbeid.
Læringsutbytte
Etter å ha fullført emnet skal deltakerne kunne:
- Forstå grunnleggende prinsipper og funksjoner av kunstig intelligens (AI)
- Anvende AI-verktøy som chatbots i undervisningen
- Integrere AI-teknologi i pedagogiske aktiviteter og administrasjon
- Være bevisst på etiske og juridiske aspekter knyttet til AI, inkludert personvern og datahåndtering
Vilkår for å gå opp til eksamen
Aktiv deltakelse i nettbaserte aktiviteter og fullføring av alle obligatoriske oppgaver.
Undervisnings- og læringsformer
Emnet er 100 % nettbasert uten fysiske samlinger. Det vil bli brukt digitale plattformer for oppfølging og interaksjon.
Forventet arbeidsomfang: Emnet gir 2,5 studiepoeng som tilsvarer et forventet arbeidsomfang for gjennomsnittsstudenten på 67,5. Detaljer om forventet tidsforbruk og arbeidsomfang vil bli gitt ved oppstart.
Studentevaluering
Studentevaluering gjennomføres som digital sluttevaluering.
Eksamen
Eksamen inkluderer utvikling av et AI-basert undervisningsopplegg og en refleksjonsoppgave om anvendelse av AI i utdanningskontekst.