MM-909 E-sport i skole og samfunn
- Studiepoeng:
- 5
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for teknologi og realfag
- Emneansvarlig:
- Rune Andersen
- Undervisningsspråk:
- Norsk
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
- Akademisk e-sport 2, halvårsstudium
Undervisningsspråk
NorskInnhold
Gaming generelt og e-sport spesielt er en næring i sterk vekst. Mange er usikre på hvilken posisjon e-sport skal ha i samfunnet. Mye usikkerhet er knyttet til hva det er og hvordan en skal kunne utnytte dette til det beste for samfunnet og enkeltindividet.
Dette emnet skal gi et innblikk i hva e-sport innebærer, og hvilken påvirkning det har på samfunnet. Emnet vil se på e-sportens inntreden i samfunnet generelt og samtidig se på hvordan en kan utnytte en del av de elementene som ser ut til å engasjere bredt i samfunnet også i skolen. I tillegg vil dette emnet se på en del av de utfordringene som oppstår. Emnet vil også ha et sterkt fokus på inkluderings-, og sosialiseringsaspektet som ligger i spill, samt grunnlaget for tilegnelse av ferdigheter og kompetanser som er direkte overførbare mellom spill og arbeidsliv.
Læringsutbytte
Etter fullført emne skal studentene
-
ha en overordnet innsikt i hva e-sport er og hvilken posisjon det har hatt og har i samfunnet generelt
-
identifisere og definere direkte overførbare ferdigheter mellom spill og arbeidslivet
-
forstå forskjellen mellom akademisk e-sport og kommersiell e-sport
-
kunne drøfte fordeler og ulemper samt samfunnsmessige utfordringer relatert til e-sport
-
kunne se og utnytte e-sport som verktøy for opplæring
-
kunne drøfte fremtidig nytteverdi og utfordringer relatert til e-sport
Vilkår for å gå opp til eksamen
Godkjent case-studium. Alle innleveringer må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen. Oversikt over obligatoriske innleveringer gis ved semesterstart i Canvas.
Undervisnings- og læringsformer
Emnet er nettbasert og lagt opp som en kombinasjon av digitale forelesninger, omvendt klasserom, diskusjoner og obligatoriske oppgaver. Det vil bli gitt oppgaver relevante til alle læringsmålene.
Det legges opp til tre fysiske samlinger.
Forventet arbeidsomfang for gjennomsnittsstudenten er 135 timer.
Studentevaluering
Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i gjeldende LMS.
Tilbys som enkeltemne
Nei
Opptakskrav hvis tilbudt som enkeltemne
Emnet er en del av et oppdragsstudium og er forbeholdt studenter som deltar i Varodd-prosjektet GameOn.
Eksamen
Muntlig eksamen. Gradert karakter.
Annen informasjon
Studentene må ha tilgang på egen pc/mac med grafikkort.
Reduksjon i studiepoeng
Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:
Emne | Studiepoengreduksjon |
---|---|
MM-113 – E-sports in Education and Society | 5 |