Innhold

Gjennomgang av en aktuell plattform for publisering av innhold på web. Man setter fokus på brukervennlighet, navigasjon, struktur og andre forhold knyttet til formidling av innhold via webmediet. Søkemotoroptimalisering. Opplasting av websider.

 

En introduksjon til datamaskiner og operativsystemer, LMS, grensesnitt, standard utstyr og programpakker, datakommunikasjon og datanettverk, lover og regler, personvern tilrettelagt for det behovet som må dukke opp i undervisningssammenheng.

Innføring i, og forslag til bruk av, programvare som kan være nyttig i ens daglige virke i skolen, i tillegg til ulike typer digital eksamen og andre relevante verktøy. Emnet gir også en oversikt over noen av de mest sentrale sosiale mediene elever bruker, og disse medienes bruksområder. Det blir gitt en innføring i søkemotoroptimalisering og sentrale grunnregler for ferdsel på nettet. Det vil bli lagt stor vekt på å styrke kunnskap og bevissthet om informasjonssikkerhet da dette blir en stadig mer sentral del av de utfordringene som oppstår i samfunnet. Kurset vil inneholde relevante eksempler som dekker virus, sosiale medier, nettfiske, dataangrep og digital spionasje.

Læringsutbytte

Etter å ha tatt dette emnet skal studenten:

  • kunne kommunisere et budskap effektivt i websammenheng, og beherske moderne teknikker for produksjon og publikasjon av websider

  • ha tilegnet seg en generell innsikt i datamaskiner, operativsystemer, LMS datakommunikasjon og datanettverk, personvern samt lover og regler knyttet til dette.

  • kunne benytte enkle småprogrammer for å beskytte, rydde og bruke datamaskinen fornuftig.

  • forstå og kunne gjøre rede for muligheter og utfordringer i sosiale medier

  • ha kjennskap til virus og skadelig programvare på maskinene samt ha kjennskap til digital spionasje og strategier for å beskytte seg mot dette

  • kunne navigere på nett og vite hvilke forholdsregler en må ta, samt kunne undervise i fornuftig bruk

  • beherske kildehenvisning og korrekt bruk av kilder

  • kunne bruke ulike typer pedagogiske verktøy i undervisning, vurdering og presentasjon

  • kunne vurdere akademiske kilder ut fra hvor de er publisert

Vilkår for å gå opp til eksamen

Obligatoriske oppgaver må være bestått for å kunne levere hjemmeoppgaven. Oversikt over obligatoriske oppgaver gis ved semesterstart i Canvas.

Undervisnings- og læringsformer

Emnet gjennomføres som nettkurs.

Emnet er lagt opp som en kombinasjon av omvendt klasserom med ferdige forelesninger, obligatoriske oppgaver og tsamarbeid på digitale arenaer. Det vil bli gitt oppgaver relevante til alle læringsmålene og disse oppgavene må være bestått for å kunne gå opp til eksamen. Emnet legges i sin helhet på nett og kan jobbes med individuelt.

Forventet arbeidsomfang for gjennomsnittsstudenten er 270 timer.

Studentevaluering

Emneevaluering gjennomføres som sluttevaluering.

Eksamen

Individuell hjemmeoppgave. Bestått/Ikke bestått.

Annen informasjon

Timeplanen som er lenket fra denne siden gjelder for studenter i første studieår på bachelorprogrammet i multimedieteknologi og -design.Studenter på årsstudiet teknologi for lærere i grunnutdanningen følger egen plan.

Reduksjon i studiepoeng

Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:

Emne Studiepoengreduksjon
MM-106 – Nettkunnskap 5
MM-404 – Nettkunnskap 5
MM-410 – Applied 21st Century Skills 5
DAT100 – Datateknikk 3
DAT110 – Webpublisering 2
MM-105 – Multimedia 2
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 05:01:21