Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Norsk

Forkunnskapskrav

Generell studiekompetanse eller realkompetanse og minst to års arbeidserfaring.

Anbefalte forkunnskaper

Ingen

Innhold

Formålet med emnet er å utvikle forståelsen for hvordan digitale teknologier endrer den tradisjonelle tilnærmingen til markedsføring og kommunikasjon, samt introdusere de viktigste digitale markedsføringsvirkemidlene og grunnleggende strategier innen digital markedsføring og kommunikasjon. Bruk av tradisjonelle kommunikasjonskanaler som papiravis, radio, og TV har generelt sett falt de siste årene. Spesielt blant de yngre målgruppene som ikke lenger vil være passive mottakere av informasjon, men istedenfor aktivt kommunisere med både bedrifter og hverandre. Dette har ført til behov for endringer i bedriftenes markedsførings- og kommunikasjonsstrategi.

Digitalisering åpner nye muligheter til å bygge sterke kunderelasjoner, og digitale kommunikasjonskanaler som websider, sosiale medier og mobilapper kan være svært effektive for å nå store kundemasser. Imens er det tøff konkurranse for å fange kundenes oppmerksomhet på den stadig voksende digitale arenaen og det kreves mye kunnskap til å utnytte det fulle potensialet til de nye digitale virkemidlene. For å dekke dette behovet gjennomgår emnet hvilke digitale markedsføringsvirkemidler som eksisterer, hvordan de fungerer, og hvilke muligheter og begrensninger de byr på. I tillegg tar emnet for seg hvordan en setter de sammen i et gjennomtenkt strategisk perspektiv slik at bedriften får mest ut av sine digitale markedsføringstiltak. Studenter vil lære å lage en digital markedsføringsstrategi, og få innsikt i hvordan planlegge, gjennomføre og analysere digitale markedsførings- og kommunikasjonskampanjer.

Emnet har som mål å gi kunnskap om forskningsbaserte teorier innenfor digital markedsføring og kommunikasjon, samt trene studentene i grunnleggende ferdigheter og verktøy gjennom bruk av praktiske eksempler og case.

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne skal studenten;

  • gjennom kunnskaper, ferdigheter og holdninger ha kompetanse om ulike former av digital markedsføring og kommunikasjon

  • kunne forstå de grunnleggende prinsipper og begreper i digital markedsføring og kommunikasjon

  • kjenne til nye digitale markedskanaler og kanaloptimalisering, samt digitale CRM-løsninger

  • kjenne til digitale markedsføringsstrategier, hvordan oppnå konkurransefortrinn gjennom bruk av digitale virkemidler, og ha kunnskap om digitalt samarbeid og samhandling

  • ha kunnskap om juridiske og etiske aspekter knyttet til digital markedsføring og kommunikasjon

Vilkår for å gå opp til eksamen

Godkjent gruppearbeid. Nærmere informasjon gis.

Undervisnings- og læringsformer

Tre samlinger à to dager over ett semester, med forelesninger, case og gruppediskusjoner. Nettstøttet undervisning (Canvas). Arbeid med oppgaver mellom samlingene.

Forventet arbeidsomfang er ca. 200 timer.

Studentevaluering

Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Tilgang for privatister

Nei

Eksamen

5 dagers individuell hjemme eksamen. Bokstavkarakter

Reduksjon i studiepoeng

Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:

Emne Studiepoengreduksjon
MF-102 – Markedsføring 2.5
MF-206 – Digital and social media marketing 2.5
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 05:01:13