Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Engelsk og norsk/skandinavisk Litteratur: Engelsk og norsk/skandinavisk

Forkunnskapskrav

Bachelorgrad eller tilsvarende utdanning av minst 180 studiepoengs omfang og minst to års relevant yrkespraksis etter avsluttet utdanning.

Anbefalte forkunnskaper

Det anbefales gode kunnskaper i engelsk

Innhold

Markedsføringsledelse er designet spesielt for mellom-nivå ledere i små og mellomstore private og offentlige virksomheter. Det passer også for de som jobber med markedsføring som har ambisjoner om lederstillinger. Kurset fokuserer på effektiv styring gjennom et kundefokus basert på bærekraftig merkevarebygging. Emnet er relevant for organisasjoner og mellom virksomheter, produkter og tjenester, og også for teknologi- og opplevelsesvirksomheter. Emnet fokuserer på kundeorientering, merkevareledelse og styring av støttende markedsføringsfunksjoner som kommunikasjon og prising. Kurset behandler aspekter kring både business-to-customer (B2C) og business-to-business (B2B). Markedsføring av produkter og tjenester så vel som andre fenomener (f.eks. mennesker og steder) vil bli behandlet.

I. Kundeorientering
Kunder og kundestilfredshet er kjernen i en kundeorientert virksomhet. Fokuset er å hjelpe kundene med å møte deres langsiktige behov og mål. For å gjøre det, er det avgjørende at man har en grundig forståelse av hvem som er virksomhetens «target»-kunder og deres atferd. Modulen kombinerer kunnskap fra psykologi og adferds-økonomi med kvalitative og kvantitative forskningsverktøy for å fremskaffe forbrukerinnsikt.

II. Lede-støttende markedsføringsfunksjoner
Ny teknologi og sosiale medier utfordrer tradisjonell markedsføringstanking, og gjør det viktig for ledere å forstå hvordan kunder forstår, kommuniserer og påvirker hverandre. Denne modulen adresserer disse utfordringene med markedsføringsfunksjonen til å utvikle, posisjonere og øke merkevaren gjennom ulike sosiale medier i kombinasjon med tradisjonelle medier. Kommunikasjon, «content marketing» og kunde-engasjement er noen av temaene som blir dekket i denne modulen.

III. Merkevarebygging og overtalelse
Merkevarer er i dag blant de mest verdifulle eiendelene. Kunnskap om merkevareledelse er derfor viktig for ledere og en nøkkel i bedriftens strategi for å bygge konkurransefordeler som skaper økonomiske resultater. Modulen inkludere temaer som merkevare-elementer og tilknytninger samt merkevare-personlighet men også sosial innflytelse og teorier for overtalelse.

Læringsutbytte

Etter gjennomføring av emnet skal studenten kunne:

- lede en bedrift for å gi kundene verdi med deres velferd i tankene.

- utvikle bærekraftig strategi for merkevareledelse.

- utvikle og lede kundebaserte merkevare.

- organiser en bedrift slik at den kan møte utfordringene til en teknologidrevet markedsplass.

- forstå etiske utfordringer for å hindre utnyttelse av kundene.

Vilkår for å gå opp til eksamen

Godkjente obligatorisk innlevering av oppgaver. Nærmere informasjon kommer på Canvas.

Undervisnings- og læringsformer

Tre samlinger à to dager over ett semester, med forelesninger, gjesteforelesninger, case og gruppediskusjoner. Nettstøttet undervisning. Emnet har et forventet arbeidsomfang på 270 timer.

Studentevaluering

Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Tilgang for privatister

Nei

Eksamen

Én ukes hjemmeeksamen i gruppe på inntil 3 personer. Gradert karakter.

Annen informasjon

Ansvarlig fakultet: Handelshøyskolen ved UiA

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 05:01:13