MF-902 Kunderelasjoner og inntektsstyring i reiseliv- , kultur- og opplevelsesnæringene
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Handelshøyskolen ved UiA
- Emneansvarlig:
- Stine Rye Bårdsen
- Undervisningssemester:
- Høst
- Undervisningsspråk:
- Norsk.
- Varighet:
- 1 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
- Reiselivsnæringen, videreutdanning
Undervisningsspråk
Norsk.Anbefalte forkunnskaper
Det anbefales gode kunnskaper i engelsk og kjennskap til Excel som arbeidsverktøy.
Innhold
Emnet tar utgangspunkt i at ulike kunder reagerer forskjellig på variasjoner i priser, produktendringer og betalingsmåter. Kandidatene vil lære om ulik priselastisitet og betydningen dette har for kunders betalingsvillighet. Det vil også fokuseres på ulike metoder/verktøy for utarbeidelse av prisstrategier ved hjelp av differensierte priser. Emnet vil ha en kundefokusert tilnærming, og fokus vil være på viktigheten av å kjenne kundenes preferanser og behov. Gode kundedata er svært sentralt i CRM og RM, og det vil derfor også fokuseres på både å identifisere databehov og hvordan tilgjengelige data kan analyseres og danne grunnlag for utarbeidelse av en strategi for RM og CRM.a
Læringsutbytte
Etter fullført emne skal studenten;
-
kunne forklare hva Revenue Management (RM) og Customer Relationship Management (CRM) er, og forstå bruksverdien av disse konseptene i egen bedrift/ organisasjon.
-
kunne identifisere når en bedrift er kundefokusert (customer-centric).
-
ha innsikt i grunnleggende teori om tilbud, etterspørsel og marked med spesielt fokus på tjeneste- og opplevelsesprodukter.
-
kunne forklare hva big data er og forstå hvordan utviklingen av data påvirker kundeforhold
-
ha kunnskap om de vanligste RM og CRM verktøyene og kunne anvende disse for å utarbeide en strategi for relasjonsmarkedsføring og inntektsstyring.
-
kunne identifisere potensielle juridiske og etiske problemstillinger forbundet med RM og CRM.
Vilkår for å gå opp til eksamen
Ingen
Undervisnings- og læringsformer
2 samlinger à to-tre dager, med forelesninger, case og gruppearbeid. Nettstøttet undervisning i Canvas. Excel vil bli brukt gjennomgående som arbeidsverktøy. Arbeid med oppgaver mellom samlingene. Totalt arbeidsomfang er 270 timer.
Det legges opp til for deltakere å bruke egne bedrifter/ organisasjoner som utgangspunkt i gruppeoppgavene og undervisningen.
Studentevaluering
Enheten for etter- og videreutdanning fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.
Tilgang for privatister
Nei
Eksamen
Eksamen består av tre deler:
-
Individuell semesteroppgave (60%)
-
Individuell digital flervalgseksamen på 2 timer (20%)
-
Muntlig presentasjon av semesterprosjekt (20%)
Det gis gradert og samlet karakter.
Annen informasjon
Tilbys som videreutdanningsemne
Ansvarlig fakultet: Handelshøyskolen ved UiA
Reduksjon i studiepoeng
Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:
Emne | Studiepoengreduksjon |
---|---|
BE-208 – Revenue Management | 1.5 |
MF-202 – Customer Relationship Management (CRM) | 1.5 |