Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

  • Reiselivsnæringen, videreutdanning

Undervisningsspråk

Norsk.

Anbefalte forkunnskaper

Det anbefales gode kunnskaper i engelsk og kjennskap til Excel som arbeidsverktøy.

Innhold

Emnet tar utgangspunkt i at ulike kunder reagerer forskjellig på variasjoner i priser, produktendringer og betalingsmåter. Kandidatene vil lære om ulik priselastisitet og betydningen dette har for kunders betalingsvillighet. Det vil også fokuseres på ulike metoder/verktøy for utarbeidelse av prisstrategier ved hjelp av differensierte priser. Emnet vil ha en kundefokusert tilnærming, og fokus vil være på viktigheten av å kjenne kundenes preferanser og behov. Gode kundedata er svært sentralt i CRM og RM, og det vil derfor også fokuseres på både å identifisere databehov og hvordan tilgjengelige data kan analyseres og danne grunnlag for utarbeidelse av en strategi for RM og CRM.a

Læringsutbytte

Etter fullført emne skal studenten;

  • kunne forklare hva Revenue Management (RM) og Customer Relationship Management (CRM) er, og forstå bruksverdien av disse konseptene i egen bedrift/ organisasjon.

  • kunne identifisere når en bedrift er kundefokusert (customer-centric).

  • ha innsikt i grunnleggende teori om tilbud, etterspørsel og marked med spesielt fokus på tjeneste- og opplevelsesprodukter.

  • kunne forklare hva big data er og forstå hvordan utviklingen av data påvirker kundeforhold

  • ha kunnskap om de vanligste RM og CRM verktøyene og kunne anvende disse for å utarbeide en strategi for relasjonsmarkedsføring og inntektsstyring.

  • kunne identifisere potensielle juridiske og etiske problemstillinger forbundet med RM og CRM.

Vilkår for å gå opp til eksamen

Ingen

Undervisnings- og læringsformer

2 samlinger à to-tre dager, med forelesninger, case og gruppearbeid. Nettstøttet undervisning i Canvas. Excel vil bli brukt gjennomgående som arbeidsverktøy. Arbeid med oppgaver mellom samlingene. Totalt arbeidsomfang er 270 timer.

Det legges opp til for deltakere å bruke egne bedrifter/ organisasjoner som utgangspunkt i gruppeoppgavene og undervisningen.

Studentevaluering

Enheten for etter- og videreutdanning fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Tilgang for privatister

Nei

Eksamen

Eksamen består av tre deler:

  • Individuell semesteroppgave (60%)

  • Individuell digital flervalgseksamen på 2 timer (20%)

  • Muntlig presentasjon av semesterprosjekt (20%)

Det gis gradert og samlet karakter.

Annen informasjon

Tilbys som videreutdanningsemne

Ansvarlig fakultet: Handelshøyskolen ved UiA

Reduksjon i studiepoeng

Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:

Emne Studiepoengreduksjon
BE-208 – Revenue Management 1.5
MF-202 – Customer Relationship Management (CRM) 1.5
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 05:01:13