Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

I emnet fokuseres det på ulike vitenskapsteoretiske retninger og de ulike design som følger av disse. Videre fokuseres det på temaer som angår sammenhengen mellom etikk, design og praktisk forståelse av kunnskapsinnhenting.

Sentrale temaer:

  • Ulike vitenskapsteorietiske tradisjoner

  • Epistemologi og ontologi

  • Menneskesyn og forskningsetikk

  • Teori og empiri, gjensidig påvirkning

  • Objektiv og subjektiv kunnskap

  • Evidens - muligheter og begrensinger

  • Kommunikasjon av kunnskap

Læringsutbytte

Studenten:

Kunnskap

  • har inngående kunnskap om ulike vitenskapsteoretiske og filosofiske perspektiver

  • har inngående kunnskap om hvordan vitenskapsteoretisk ståsted påvirker forskningsprosessen

Ferdigheter

  • kan diskutere og forholde seg kritisk til ulike vitenskapsteoretiske perspektiver og forskningsetiske problemstillinger

  • kan anvende vitenskapelig argumentasjon i valg av forskningsdesign

Generell kompetanse

  • har avansert forståelse av hvordan teori og empiri gjensidig påvirker hverandre

  • kan formidle og selvstendig beherske ulike vitenskapsteoretiske uttrykksformer

Vilkår for å gå opp til eksamen

Godkjent arbeidskrav. Se emnehefte for nærmere beskrivelse.

Undervisnings- og læringsformer

  • Forelesninger

  • Gruppearbeid

  • Selvstudier

  • Podcast

Forventet arbeidsomfang i dette emnet er ca. 270 timer.

Studentevaluering

Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1.

Eksamen

Tre dagers individuell hjemmeeksamen. Gradert karakter.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 19:02:03