Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Anbefalte forkunnskaper

ME-421 Vitenskapsteori

 

Innhold

Emnet dekker ulike typer kvalitative og kvantitative forskningsmetoder samt metodens teoretiske fundament og praktiske fremgangsmåter med særlig vekt på anvendelse innenfor spesialsykepleie.

Sentrale tema

  • Forskningsprosess og forskningsdesign

  • Systematisk litteratursøking

  • Temavalg og presisering av problemstilling

  • Utvelgelse og generaliseringsspørsmål

  • Innsamling av data

  • Observasjon

  • Kvalitativt intervju

  • Evalueringsforskning, aksjonsforskning

  • Kvantitative surveys

  • Eksperimentelle og kvasieksperimentelle opplegg

  • Materiale fra arkiv og register

  • Kasusforskning (casestudier)

  • Longitudinell forskning

  • Analysetilnærminger

  • Kvantitativ analyse med SPSS-kurs

  • Kvalitativ analyse med Nvivo-kurs

  • Forskningsmetoder innenfor de helsefaglige fagområdene

  • Forskningsetikk

  • Publiseringsetikk

Utfyllende informasjon finnes i emneheftet som gjøres tilgjengelig for studentene via læringsplattformen.

Læringsutbytte

Studenten:

Kunnskaper

  • har inngående kunnskap om hvilke forskningsmetoder som er mest brukt innenfor de helsefaglige fagområdene og kunne anvende disse metodene på en selvstendig måte

  • har avansert kunnskap om utvalgsprosedyrer og sentrale hovedformer for innsamling av data

  • har inngående kunnskap om ulike tilnærminger innenfor kvalitative og kvantitative metoder

  • har inngående kunnskap om forutsetningene for generalisering av resultater.

Ferdigheter

  • kan utforme og kritisk vurdere forskningsdesign i forhold til aktuell(e) problemstilling(er)

  • kan analysere innsamlede forskningsdata innenfor fagområdet

Generell kompetanse

  • kan gjøre rede for typer kunnskap som ulike forskningsmetoder er egnet til å frembringe

  • kan analysere publiserte studier med hensyn til metodespørsmål

  • kan bestemme hvilke analyser som bør brukes ved de mest vanlige forskningsdesign

  • kan reflektere kritisk over forskningsetiske og metodologiske problemstillinger

  • kan gjennomføre søknadsprosesser til forskningsetisk komité og NSD/Datatilsynet

  • kan analysere og selvstendig anvende kunnskap i skriftlige arbeider

Vilkår for å gå opp til eksamen

Innlevert to oppgaver til fastsatt dato. Se emnehefte for nærmere beskrivelse.

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen i emnet gjennomføres nettbasert. Presentasjoner av fagstoff, arbeidsoppgaver og informasjon vil bli lagt ut på læringsplattformen. Det vil bli to muligheter for samling på campus, en ved oppstart og ca. en samling 4 uker ut i studiet. Disse samlingene kan studenten delta i på nett og/eller diskusjonsforum. Samlingene bli også streamet og lagt ut i læringsplattformen.

Studentevaluering

Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Eksamen

Fem timers individuell skoleeksamen. Eksamen vurderes med gradert karakter.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 20:00:22