Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

  • Undervisning og vurdering i matematikk i lys av kjerneelementene

Undervisningsspråk

Norsk

Forkunnskapskrav

Bachelorgrad eller tilsvarende utdanning med minimum 60 studiepoeng i matematikk, og minst to års yrkeserfaring som matematikklærer i videregående skole. 

Innhold

I dette emnet vil vi studere kjerneelementene grundig, og se på hvordan forskningen aktualiserer innholdet i disse. Det vil bli praktisk øving i å tilrettelegge undervisning som styrker innslaget av læringsprosesser knyttet til kjerneelementene. Oppgavedesign og lærerens rolle ved gjennomføringen vil stå sentralt. Også vurderingsarbeid knyttet til standpunkt og skriftlig eksamen vil bli belyst.

Målet er at studentene vil få et bedre utgangspunkt for å lykkes med å gjennomføre egen undervisning og vurdering i tråd med kjerneelementene i LK20.

Læringsutbytte

Etter fullført emne skal studenten:

  • Kjenne til forskningens grunnlag for kjerneelementene i matematikk i LK20.
  • Kunne planlegge, gjennomføre og evaluere matematikkundervisning i Matematikk 1T og programfagene i tråd med intensjonene i kjerneelementene.
  • Kunne analysere og diskutere bruken av formativ og summativ vurdering av kompetanse i tråd med intensjonene i LK20
  • Kunne identifisere og analysere motsetninger og utfordringer mellom skriftlig eksamen og klasseromspraksiser.

Vilkår for å gå opp til eksamen

Deltakelse på alle samlingene, og godkjente individuelle arbeidsoppdrag.

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen vil ha en fleksibel del knyttet til arbeid ved egen arbeidsplass og oppfølging digitalt. Det vil i tillegg være 6 fysiske samlinger på Universitetet i Agder, Campus Kristiansand, fordelt på 3 dager hvert semester. En samling i hvert semester tilrettelegges slik at de som har behov for det kan delta digitalt. Samlingene i emnet tar utgangspunkt i temaer knyttet til faget Matematikk 1T og programfagene R1/R2 og S1/S2, og vil være en veksling mellom forelesning og praktisk arbeid i grupper.

Hver samling vil avsluttes med at det gis et arbeidsoppdrag til studentene. Til neste samling må dette arbeidsoppdraget utføres og leveres inn.

Arbeidsoppdraget vil i hovedsak bestå i å designe og prøve ut undervisning i egen klasse, og å rapportere fra arbeidet. Som støtte i dette arbeidet vil studentene få i oppgave å lese noen artikler. Disse artiklene vil være tilgjengelig i Canvas. I arbeidet med arbeidsoppdragene vil studentene følges opp. Alle arbeidsoppdragene må godkjennes for å bestå emnet.

Totalt arbeidsomfang i emnet er beregnet til å være om lag 405 timer.

Studentevaluering

Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1.

Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Eksamen

Individuell mappeinnlevering. Vurderes til bestått/ikke bestått.

Nærmere informasjon om krav til mappen blir gitt i Canvas. Det blir ikke arrangert ny/utsatt eksamen for mappen.

Annen informasjon

Studenten må være ansatt i en undervisningsstilling i videregående skole når studiet gjennomføres.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 17. juli 2024 23:01:45