Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

  • Begynneropplæring i lesing, skriving og matematikk

Undervisningsspråk

Norsk

Forkunnskapskrav

Godkjent lærerutdanning eller barnehagelærerutdanning.

Innhold

Sentrale måter å lære på i begynneropplæringen, med spesiell vekt på lek, problemløsning, ulike løsningsstrategier, kreativitet, diskusjon, læringssamtaler, visualisering, argumentasjon, kartlegging og vurdering i begynneropplæring.

Læringsutbytte

KUNNSKAP

Etter fullført emne skal studenten ha kunnskaper om

  • begynneropplæring i matematikk i barnehage og skole, med vekt på barns utvikling innenfor tall, geometri, måling og øvrige kjerneelementer
  • lekbasert læring av matematikk
  • matematiske samtaler og problemløsing som tar utgangspunkt i og stimulerer elevers nysgjerrighet, utforskertrang og undring
  • sentrale læringsteorier, ulike måter å lære på og konsekvenser for begynneropplæringen
  • de grunnleggende ferdighetene og deres betydning i begynneropplæringen
  • muligheter og begrensninger ved bruk av ulike læremidler, digitale læringsressurser og relevante nettressurser i begynneropplæringen

 FERDIGHETER

Etter fullført emne skal studenten kunne:

  • planlegge, gjennomføre og analysere flerfaglige arbeid med matematikk i begynneropplæring tilpasset alle elever, herunder også lavt- og høytpresterende elever
  • planlegge og gjennomføre matematikkundervisning preget av lekbasert, problemløsende, utforskende, kreative og meningsfulle aktiviteter som stimulerer elevenes matematiske tenking
  • planlegge, utføre og analysere undervisning der kropp, språk og ulike hjelpemidler brukes i læringsprosessen
  • beherske og evaluere digitale hjelpemidler og bruke dem i undervisningssituasjoner i begynneropplæring
  • evaluere aktiviteter i begynneropplæringen som fremmer de grunnleggende ferdighetene til elevene 

GENERELL KOMPETANSE

Etter fullført emne

  • har studenten innsikt i kjerneelementene i matematikk og kan vurdere deres rolle og betydning i begynneropplæringen
  • kan studenten gjennomføre læringssamtaler som støtter elevenes egenaktivitet, kreativitet og lærelyst i begynneropplæringen, med spesielt vekt på tidlig matematikkopplæring
  • kan studentene analysere og reflektere rundt egen undervisningspraksis og analysere og vurdere relevante problemstillinger i ei mangfoldig elevgruppe
  • har studenten innsikt i matematiske samtaler, problemløsing og lekpreget begynneropplæring i matematikk

Vilkår for å gå opp til eksamen

Gjennomført alle arbeidskrav i læringsplattformen.

Arbeidskravene er i form av faglige oppgaver, didaktiske oppgaver, refleksjonsnotater, diskusjoner, oppgaver om bruk av digitale elementer og utprøving i praksis. Det bygges opp en mappe som inngår i vurderingsgrunnlaget for emnet.

Nærmere beskrivelse av arbeidskravene vil bli gitt ved semesterstart.

Undervisnings- og læringsformer

Emnet har et forventet arbeidsomfang på rundt 400 timer fordelt på 200 timer i hvert semester.

Nettleksjoner i form av zoom-møter og enkelte videoer, lesning, arbeidsoppgaver, refleksjon, skriftlig nettdiskusjon i canvas og praksisrelaterte aktiviteter. Det inngår to obligatoriske samlinger med tilbud som hybrid og felles med NO-918, hver samling går over tre påfølgende dager. Emnet har et forventet arbeidsomfang på rundt 400 timer. Det forutsettes at deltakere har fast tilgang på en klasse der praksisaktiviteter i tilknytning til begynneropplæring i tall, geometri, måling og øvrige kjerneelementer kan utføres.

Studentevaluering

Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1.

Tilgang for privatister

Nei

Tilbys som enkeltemne

Nei

Eksamen

Det inngår to deleksamener. En mappeinnlevering i høstsemesteret teller 50% og en muntlig individuell eksamen i vårsemesteret teller 50% av sluttkarakter i emnet. Gradert karakter.

Nærmere informasjon om krav til mappen blir gitt i Canvas. Det blir ikke arrangert ny/utsatt eksamen for mappen.

Annen informasjon

Det forutsettes at deltakere har fast tilgang på en klasse der praksisaktiviteter i begynneropplæring i matematikk kan utføres.

 

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 16:59:51