Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

  • Matematikkdidaktikk for lærere, erfaringsbasert

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

Emnet tar opp ulike like måter å undervise matematikk på med vekt på hvordan man som lærer kan bygge opp produktiv kommunikasjon med elever. Tilpasning, design og bruk av ulike oppgavetyper med støtte i matematikkdidaktisk teori inngår. Funksjoner er matematematikkfaglig sentreringspunkt i deler av emnet.

Læringsutbytte

Studenten

  • har solide kunnskaper om variabler, funksjoner, ulike representasjoner av funksjoner, tilnærming til arbeid med funksjoner i skolen støttet av solid innsikt i forskning på arbeid med funksjoner

  • har innsikt i grunnprinsippene for ulike undervisningsmetoder som matematisk problemløsning, modellering og inquiry

  • har dybdekunnskap om hvordan man som matematikklærer kan drive fram produktive matematikkdialoger i klasserommet

  • kan på en analytisk måte tilpasse og designe matematikkoppgaver for ulike typer matematikkundervisning

  • kan formidle en reflektert holdning til egen, andre studenters og elevers matematiske tenkemåte

  • kan nyttiggjøre seg av eksisterende matematikkdidaktisk forskning samt selv være i stand til å gjennomføre forskning relatert til læring og undervisning av matematikk med særlig vekt på funksjoner relevant for trinn 5-10 i skolen

 

Vilkår for å gå opp til eksamen

Gjennomført alle arbeidskrav i læringsplattformen.

Det inngår arbeidskrav relatert til utprøving i praksis, korte refleksjonsoppgaver og praksisaktiviteter.

Nærmere beskrivelse av arbeidskravene vil bli gitt ved semesterstart.

Undervisnings- og læringsformer

Nettleksjoner i form av videoer, lesning, arbeidsoppgaver, refleksjon, nettdiskusjon og praksisrelaterte aktiviteter. Det inngår fire obligatoriske samlinger felles med MA-932, hver samling går over to påfølgende dager. Emnet har et forventet arbeidsomfang på rundt 400 timer.

Det forutsettes at deltakere har fast tilgang på en klasse der praksisaktiviteter i tilknytning til emnet kan utføres.

Studentevaluering

Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1.

Eksamen

Det inngår to deleksamener. En skriftlig 5-timers eksamen i høstsemesteret teller 50% og en muntlig individuell eksamen i vårsemesteret teller 50% av sluttkarakter i emnet. Gradert karakter.

Annen informasjon

Ved studiestart må studentene være tilsatt i matematikkstilling innenfor 5.-10. trinn.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 03:05:36