Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

  • Matematikkdidaktikk for lærere, erfaringsbasert

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

Emnet behandler hva som menes med å tenke matematisk, tilnærminger til algebra og hva algebraisk tenkning betyr og involverer. Videre om algebra i skolen og hvordan møte utfordringer i algebraundervisningen fra både elev- og lærerperspektivet.

Læringsutbytte

Studenten

  • har solid innsikt i hva som kjennetegner å tenke matematisk

  • har forskningsbasert innsikt på tilnærminger til algebra som inkluderer generaliserings-, problemløsnings-, modellerings- og funksjonsperspektivene

  • har avanserte kunnskaper om hva algebraisk tenkning betyr og at det involverer analytiske og deduktive prosesser, symbolisering og manipulering av uttrykk

  • har solid innsikt i hva algebra i skolen innebærer i form av å kunne forklare og uttrykke sammenhenger og strukturer i arbeid med tall og deres operasjoner, funksjonsrelasjoner og deres struktur samt modelleringsspråk

  • har solid innsikt i gjeldende læreplan og elevperspektivet på algebra i skolen ved at de kjenner til utfordringer elever har med variabelbegrepet, betydningen av matematiske tegn, og utfordringer og muligheter knyttet til sammenhenger mellom aritmetikk og algebra

  • kan analysere algebraundervisning og har innsikt i hva som kjennetegner prosessorientering og objektorientering av læringsprosesser

 

Vilkår for å gå opp til eksamen

Gjennomført alle arbeidskrav i læringsplattformen.

Det inngår arbeidskrav relatert til utprøving i praksis, korte refleksjonsoppgaver og praksisaktiviteter. Det bygges opp en mappe som inngår i vurderingsgrunnlaget for emnet.

Nærmere beskrivelse av arbeidskravene vil bli gitt ved semesterstart.

Undervisnings- og læringsformer

Nettleksjoner i form av zoom-møter og enkelte videoer, lesning, arbeidsoppgaver, refleksjon, skriftlig nettdiskusjon i canvas og praksisrelaterte aktiviteter. Det inngår fire obligatoriske samlinger felles med MA-930, hver samling går over to påfølgende dager. Emnet har et forventet arbeidsomfang på rundt 400 timer.

Det forutsettes at deltakere har fast tilgang på en klasse der praksisaktiviteter i tilknytning til emnet kan utføres.

Studentevaluering

Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1.

Eksamen

Det inngår to deleksamener. En mappeinnlevering i høstsemesteret teller 50% og en muntlig individuell eksamen i vårsemesteret teller 50% av sluttkarakter i emnet. Gradert karakter.

Nærmere informasjon om krav til mappen blir gitt i Canvas. Det blir ikke arrangert ny/utsatt eksamen for mappen.

Annen informasjon

Ved studiestart må studentene være tilsatt i matematikkstilling innenfor 5.-10. trinn.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 03:05:36