Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

  • Matematikkdidaktikk for lærere, erfaringsbasert

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

Emnet behandler læringsteorier sett i sammenheng med undervisning, utvikling og forsking innen matematikkdidaktikk. Det tas opp hva det vil si å være en forskende matematikklærer og hvordan man kan lede profesjonsutvikling på egen arbeidsplass. Det gis en innføring i forskningsmetoder med spesiell vekt på aksjonsforskning, designforskning og forskning på lesson study.

Videre om å utvikle forskningsspørsmål, ulike former for intervju (inkludert oppgavebaserte), observasjonsteknikker, mulige etiske utfordringer med å forske på egen skole, validitet og innføring i analysemetoder. Oppgaveanalyse, vurdering og orientering i ressurser/kilder.

Det inngår et utviklingsarbeid i skolen organisert som lesson study.

Læringsutbytte

Studenten

  • har solid innsikt i læringsteorier, med vekt på sosio-kulturell teori og konstruktivisme, og hvilke konsekvenser disse får med tanke på læring og undervisning av matematikk.

  • kan anvende læringsteori som støtte til å analysere læringsaktiviteter tilpasset eksisterende læreplan i skolen med særlig vekt på skolens 5.-10. trinn

  • har grunnleggende innsikt i ulike former for profesjonsutvikling innen et kollegium med vekt på lesson study.

  • har grunnleggende innsikt i ulike forskningsstrategier og forskningsdesign i matematikkdidaktikk med vekt på klasseromstudier (i form av kasusstudier og aksjonsforskning/ intervensjonsforskning), og dybdeinnsikt på aksjonsforskning, designforskning og forskning på lesson study

  • har kunnskap om ulike forskningsmetoder i matematikkdidaktikk: intervju, observasjon og dokumenter

  • har kunnskap om innsamling og bearbeiding av data: datareduksjon, transkribering og koding

  • kan planlegge et forskningsprosjekt i matematikkdidaktikk ved å utforme passende forskningsspørsmål, sette opp et egnet forskningsdesign, reflektere rundt bruk av hensiktsmessige metoder, validitet og etiske betraktninger rundt det å forske på egen skole

  • kan gjennomføre et forskningsprosjekt ved å hente inn empiriske data samt bearbeide disse videre, gjøre rede for ulike perspektiv for analyse av data, drøfte prosjektet og formilde innsikt fra prosjektet skriftlig og i presentasjoner

 

Vilkår for å gå opp til eksamen

Gjennomført alle arbeidskrav i læringsplattformen.

Det inngår arbeidskrav relatert til utprøving i praksis, korte refleksjonsoppgaver og praksisaktiviteter. I høstsemesteret gjennomføre utviklingsarbeid på egen skole og rapport fra dette må være godkjent for å gå opp til første deleksamen. I vårsemesteret gjennomføre et mindre individuelt forskningsarbeid med skriving av rapport.

Nærmere beskrivelse av arbeidskravene vil bli gitt ved semesterstart.

Undervisnings- og læringsformer

Nettleksjoner i form av videoer, lesning, arbeidsoppgaver, refleksjon, nettdiskusjon og praksisrelaterte aktiviteter. Det inngår fire obligatoriske samlinger felles med MA-931, hver samling går over to påfølgende dager. Emnet har et forventet arbeidsomfang på rundt 400 timer.

Det forutsettes at deltakere har fast tilgang på en klasse der praksisaktiviteter i tilknytning til emnet kan utføres.

Studentevaluering

Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1.

Eksamen

Det inngår to deleksamener. En muntlig individuell eksamen på høsten teller 50% (der utviklingsarbeidet presenteres i starten, og følges deretter opp med mer generelle spørsmål fra pensum).  En skriftlig individuell prosjektoppgave på våren teller 50% av sluttkarakter i emnet. Gradert karakter.

Annen informasjon

Ved studiestart må studentene være tilsatt i matematikkstilling innenfor 5.-10. trinn.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 03:05:35