Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Norsk eller engelsk

Innhold

Emnet tematiserer rollen teori og teoretiske rammeverk spiller i forskning. Videre introduseres matematikkdidaktisk forskning relevant for matematikkundervisning i skolen. Emnet omfatter sentrale teoretiske perspektiver ved det å analysere og forske på matematikkdidaktiske problemstillinger.

Emnet vektlegger diskusjon og anvendelser av teoretiske perspektiver på empiriske data.

Litteraturen tar opp teoretiske tilnærminger, funn, konklusjoner og pedagogiske implikasjoner som er relevante for matematikkopplæring i skolen.

Læringsutbytte

Etter fullført emne skal studentene:

  • ha kunnskap om matematikkdidaktikk som et forskningsfelt.
  • ha innsikt i læringsteorier, med vekt på sosiokulturell teori og konstruktivisme, hvilke konsekvenser disse får med tanke på læring og undervisning av matematikk, og kunne anvende læringsteori som støtte til å analysere læringsaktiviteter tilpasset eksisterende læreplan i skolen.
  • ha tilegnet seg avansert kunnskap om ulike teoretiske rammeverk for å analyse læring og undervisning i matematikk.
  • kunne anvende ulike teoretiske perspektiver relevante for klasseromsforskning i matematikk.
  • kunne kritisk reflektere over bruk av analoge og digitale verktøy i klasserommet ved hjelp av relevante teoretiske perspektiver.

Vilkår for å gå opp til eksamen

Godkjent obligatorisk arbeidskrav og frammøte, informasjon gis i Canvas ved semesterstart

Undervisnings- og læringsformer

I emnet inngår seminartimer, arbeid i smågrupper, forelesninger og obligatoriske studentpresentasjoner av faglitteratur. Sentralt er diskusjon knyttet til anvendelse av ulike teoretiske perspektiver. Krav om frammøte til deler av undervisningen (informasjon gis i Canvas ved semesterstart). Emnet har et forventet arbeidsomfang på rundt 267 timer.

Studentevaluering

Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Tilgang for privatister

Nei

Tilbys som enkeltemne

Ja, hvis ledig plass

Opptakskrav hvis tilbudt som enkeltemne

Samme som for masterprogrammet i matematikk

Eksamen

Muntlig individuell eksamen, 30 minutter. Gradert karakter.

Reduksjon i studiepoeng

Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:

Emne Studiepoengreduksjon
MA-422 – Forskning på læring og undervisning av matematikk 7.5
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 19:01:35