Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Norsk eller engelsk

Innhold

Emnet introduserer kunnskap om å kunne søke opp relevant forskningslitteratur, ulike forskningsmetoder som er relevante for klasseromsforskning/skoleforskning. Det inngår planlegging av forskningsprosjekt i matematikkdidaktikk hvor det vektlegges utforming av relevante forskningsspørsmål, egnet forskningsdesign og hensiktsmessige metoder.

Videre gjennomføres et forskningsprosjekt ved innhenting av empiriske data, bearbeiding og analyse av disse. Inkludert i dette forskningsprosjektet behandles spørsmål som angår kvalitetskriterier for forskning.

Gjennom arbeid med emnet skal studentene tilegne seg et godt faglig grunnlag slik at de kan gjennomføre et profesjonsrettet og praksisnært forskningsprosjekt i matematikkdidaktikk (masteroppgaven) under veiledning.

Læringsutbytte

Etter fullført emne skal studentene:

  • ha inngående kunnskap om vitenskapsteori og metode med relevans for den forskende lærer
  • ha inngående kunnskap om forskningsetikk og kildebruk og akademisk lesing og skriving
  • ha solid innsikt i ulike forskningsstrategier og forskningsdesign i matematikkdidaktikk med vekt på klasseromstudier (i form av kasusstudier og aksjonsforskning/ intervensjonsforskning)
  • ha inngående kunnskap om ulike forskningsmetoder i matematikkdidaktikk: intervju, observasjon og dokumenter
  • ha kunnskap om innsamling og bearbeiding av data: datareduksjon, transkribering og koding
  • ha kunnskap om ulike perspektiver på analyse av data i matematikkdidaktikk
  • ha innsikt i kvalitetskriterier for forskning
  • ha innsikt i betydningen av forskningsspørsmål i matematikkdidaktisk forskning

Vilkår for å gå opp til eksamen

Godkjent obligatorisk arbeidskrav og frammøte, informasjon gis i Canvas ved semesterstart

Undervisnings- og læringsformer

I emnet inngår seminartimer, arbeid i smågrupper, forelesninger og obligatoriske studentpresentasjoner av faglitteratur. Krav om frammøte til deler av undervisningen (informasjon gis i Canvas ved semesterstart). Emnet har et forventet arbeidsomfang på rundt 267 timer. 

.

Studentevaluering

Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Tilgang for privatister

Nei

Tilbys som enkeltemne

Ja, hvis ledig plass

Opptakskrav hvis tilbudt som enkeltemne

Samme som for masterprogrammet i matematikk

Eksamen

Muntlig individuell eksamen, 30 minutter. Gradert karakter.

Reduksjon i studiepoeng

Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:

Emne Studiepoengreduksjon
MA-422 – Forskning på læring og undervisning av matematikk 7.5
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 19:01:35