MA-455 Forskningsmetode
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for teknologi og realfag
- Emneansvarlig:
- Shaista Kanwal
- Undervisningssemester:
- Høst
- Undervisningsspråk:
- Norsk eller engelsk
- Varighet:
- 1 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Undervisningsspråk
Norsk eller engelskInnhold
Emnet introduserer kunnskap om å kunne søke opp relevant forskningslitteratur, ulike forskningsmetoder som er relevante for klasseromsforskning/skoleforskning. Det inngår planlegging av forskningsprosjekt i matematikkdidaktikk hvor det vektlegges utforming av relevante forskningsspørsmål, egnet forskningsdesign og hensiktsmessige metoder.
Videre gjennomføres et forskningsprosjekt ved innhenting av empiriske data, bearbeiding og analyse av disse. Inkludert i dette forskningsprosjektet behandles spørsmål som angår kvalitetskriterier for forskning.
Gjennom arbeid med emnet skal studentene tilegne seg et godt faglig grunnlag slik at de kan gjennomføre et profesjonsrettet og praksisnært forskningsprosjekt i matematikkdidaktikk (masteroppgaven) under veiledning.
Læringsutbytte
Etter fullført emne skal studentene:
- ha inngående kunnskap om vitenskapsteori og metode med relevans for den forskende lærer
- ha inngående kunnskap om forskningsetikk og kildebruk og akademisk lesing og skriving
- ha solid innsikt i ulike forskningsstrategier og forskningsdesign i matematikkdidaktikk med vekt på klasseromstudier (i form av kasusstudier og aksjonsforskning/ intervensjonsforskning)
- ha inngående kunnskap om ulike forskningsmetoder i matematikkdidaktikk: intervju, observasjon og dokumenter
- ha kunnskap om innsamling og bearbeiding av data: datareduksjon, transkribering og koding
- ha kunnskap om ulike perspektiver på analyse av data i matematikkdidaktikk
- ha innsikt i kvalitetskriterier for forskning
- ha innsikt i betydningen av forskningsspørsmål i matematikkdidaktisk forskning
Vilkår for å gå opp til eksamen
Godkjent obligatorisk arbeidskrav og frammøte, informasjon gis i Canvas ved semesterstart
Undervisnings- og læringsformer
I emnet inngår seminartimer, arbeid i smågrupper, forelesninger og obligatoriske studentpresentasjoner av faglitteratur. Krav om frammøte til deler av undervisningen (informasjon gis i Canvas ved semesterstart). Emnet har et forventet arbeidsomfang på rundt 267 timer.
.
Studentevaluering
Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.
Tilgang for privatister
Nei
Tilbys som enkeltemne
Ja, hvis ledig plass
Opptakskrav hvis tilbudt som enkeltemne
Samme som for masterprogrammet i matematikk
Eksamen
Muntlig individuell eksamen, 30 minutter. Gradert karakter.
Reduksjon i studiepoeng
Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:
Emne | Studiepoengreduksjon |
---|---|
MA-422 – Forskning på læring og undervisning av matematikk | 7.5 |