Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Norsk eller engelsk

Innhold

Emnet gir innsikt i forskning relevant for bruk av digitale verktøy i læring og undervisning av matematikk. Studentene gis praktisk erfaring med bruk av utvalgte verktøy relevante for matematikkopplæring i skolen. Emnet gir også kunnskaper om pedagogisk bruk av digitale verktøy i matematikkopplæringen, ved å bruke litteratur til å planlegge og reflektere over egen bruk av digitale verktøy. Kunstig intelligens som hjelpemiddel i opplæringen og programmering i matematikkfaget inngår.

Læringsutbytte

Etter fullført emne skal studentene:

  • kunne utnytte digitale verktøy for å løse matematiske problemer og oppgaver fra ungdomsskole og videregående opplæring

  • kunne vurdere og diskutere muligheter og begrensninger for spesifikke digitale verktøy i matematikkundervisning

  • ha innsikt i programmering og betydningen av kunstig intelligens i matematikkopplæringen i skolen

  • inneha forskningsbasert kunnskap om bruk av ulike typer av digitale verktøy relevante for matematikkundervisning i ungdomsskole og videregående opplæring

  • vise forståelse for ledende teorier vedrørende bruk av digitale verktøy i matematikkundervisning

  • kunne gjennomføre en undervisningsaktivitet med digitale verktøy, og analysere aktivitetens begrensninger og muligheter med støtte i relevant teori

Vilkår for å gå opp til eksamen

  • Godkjente obligatoriske arbeidskrav som går fram av oversikt i Canvas ved semesterstart

  • Godkjent deltakelse i undervisningsaktivitet og på obligatoriske seminarer som går fram av oversikt i Canvas ved semesterstart.

  • Godkjent obligatorisk tilstedeværelse.

Undervisnings- og læringsformer

Seminartimer, arbeid i smågrupper og med digitale verktøy. Obligatoriske innleveringer og krav om 80 % oppmøte til undervisningen. Utvikling av undervisningsaktiviteter med digitale verktøy med innlevering av rapport. Emnet har et forventet arbeidsomfang på rundt 267 timer.

Studentevaluering

Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Tilgang for privatister

Nei

Tilbys som enkeltemne

Ja, hvis ledig plass

Opptakskrav hvis tilbudt som enkeltemne

Samme som for masterprogrammet i matematikk

Eksamen

Muntlig individuell eksamen, 30 minutter. Gradert karakter.

Reduksjon i studiepoeng

Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:

Emne Studiepoengreduksjon
MA-421 – Digitale verktøy i matematikkundervisning 7.5
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 16:59:43