MA-454 Undervisningskunnskap om digitale verktøy i skolematematikken
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for teknologi og realfag
- Emneansvarlig:
- Anders Skarpeteig Fidje
- Undervisningssemester:
- Høst
- Undervisningsspråk:
- Norsk eller engelsk
- Varighet:
- 1 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Undervisningsspråk
Norsk eller engelskInnhold
Emnet gir innsikt i forskning relevant for bruk av digitale verktøy i læring og undervisning av matematikk. Studentene gis praktisk erfaring med bruk av utvalgte verktøy relevante for matematikkopplæring i skolen. Emnet gir også kunnskaper om pedagogisk bruk av digitale verktøy i matematikkopplæringen, ved å bruke litteratur til å planlegge og reflektere over egen bruk av digitale verktøy. Kunstig intelligens som hjelpemiddel i opplæringen og programmering i matematikkfaget inngår.
Læringsutbytte
Etter fullført emne skal studentene:
-
kunne utnytte digitale verktøy for å løse matematiske problemer og oppgaver fra ungdomsskole og videregående opplæring
-
kunne vurdere og diskutere muligheter og begrensninger for spesifikke digitale verktøy i matematikkundervisning
-
ha innsikt i programmering og betydningen av kunstig intelligens i matematikkopplæringen i skolen
-
inneha forskningsbasert kunnskap om bruk av ulike typer av digitale verktøy relevante for matematikkundervisning i ungdomsskole og videregående opplæring
-
vise forståelse for ledende teorier vedrørende bruk av digitale verktøy i matematikkundervisning
-
kunne gjennomføre en undervisningsaktivitet med digitale verktøy, og analysere aktivitetens begrensninger og muligheter med støtte i relevant teori
Vilkår for å gå opp til eksamen
Godkjente obligatoriske arbeidskrav som går fram av oversikt i Canvas ved semesterstart
Godkjent deltakelse i undervisningsaktivitet og på obligatoriske seminarer som går fram av oversikt i Canvas ved semesterstart.
Godkjent obligatorisk tilstedeværelse.
Undervisnings- og læringsformer
Seminartimer, arbeid i smågrupper og med digitale verktøy. Obligatoriske innleveringer og krav om 80 % oppmøte til undervisningen. Utvikling av undervisningsaktiviteter med digitale verktøy med innlevering av rapport. Emnet har et forventet arbeidsomfang på rundt 267 timer.
Studentevaluering
Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.
Tilgang for privatister
Nei
Tilbys som enkeltemne
Ja, hvis ledig plass
Opptakskrav hvis tilbudt som enkeltemne
Samme som for masterprogrammet i matematikk
Eksamen
Muntlig individuell eksamen, 30 minutter. Gradert karakter.
Reduksjon i studiepoeng
Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:
Emne | Studiepoengreduksjon |
---|---|
MA-421 – Digitale verktøy i matematikkundervisning | 7.5 |