MA-453 Matematikk i klasserommet
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for teknologi og realfag
- Emneansvarlig:
- Kjetil Damsgaard
- Undervisningssemester:
- Høst
- Undervisningsspråk:
- Norsk eller engelsk
- Varighet:
- 1 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Undervisningsspråk
Norsk eller engelskAnbefalte forkunnskaper
MA-183 Kalkulus 1, MA-184 Kalkulus 2, MA-227 Reell analyse
Innhold
Tilrettelegging av undervisning av tema som grenseprosesser, kontinuitet, deriverbarhet og derivasjon, integrerbarhet og integrasjon og fundamentale egenskaper ved elementærfunksjoner. Særlig vekt på hvordan undervisning i R1 og R2 kan designes for å styrke innslaget av prosessmål uttrykt i kjerneelementene.
Læringsutbytte
Etter fullført emne skal studentene kunne
-
gjennom utforsking oppdage og gjøre rede for viktige resultater og sammenhenger mellom sentrale begreper som undervises i R1 og R2.
-
forklare og bevise sentrale matematiske sammenhenger som undervises i R1 og R2.
-
ha kunnskap om kjerneelementenes plass i arbeidet med sentrale matematiske sammenhenger som aktualiseres i læreplanmål for R1 og R2
-
legge til rette for læring av utvalgte emner R1 og R2 med utgangspunkt i kjerneelementene
-
kritisk vurdere undervisning i emnene R1 og R2 basert på kunnskap om kjerneelementene
Vilkår for å gå opp til eksamen
-
Godkjente obligatoriske arbeidskrav som går fram av oversikt i Canvas ved semesterstart
-
Godkjent deltakelse i undervisningsaktivitet i skolen og på obligatoriske seminarer som går fram av oversikt i Canvas ved semesterstart.
-
Godkjent obligatorisk tilstedeværelse.
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen veksler mellom seminar og gruppearbeid med obligatoriske arbeidskrav. I seminarene vil det bli gjennomgang av teori og praktisk øving. Arbeidskrav i gruppetimer handler om å planlegge undervisning, og gjennomføre denne for medstudenter eller elever i R1/R2. Noen av arbeidskravene vil bli utført som et Lesson Study der undervisning planlegges og gjennomføres i samarbeid med lærere ved en videregående skole. Det er krav om minimum 80 % obligatorisk deltagelse i undervisningen. Emnet har et forventet arbeidsomfang på 267 timer.
Studentevaluering
Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.
Tilgang for privatister
Nei
Tilbys som enkeltemne
Ja, hvis ledig plass
Opptakskrav hvis tilbudt som enkeltemne
Samme som for masterprogrammet i matematikk
Eksamen
Muntlig individuell eksamen. Gradert karakter.