MA-440 Problembasert matematikkopplæring
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for teknologi og realfag
- Emneansvarlig:
- Linda Gurvin Opheim
- Undervisningssemester:
- Høst
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
- Fagdidaktikk for grunnskolens trinn 1-7, 2-årig masterprogram
- Grunnskolelærerutdanning for trinn 1-7, 5-årig masterprogram
Undervisningsspråk
NorskForkunnskapskrav
Fullført 60 studiepoeng i masterfaget
Innhold
Emnet er i seg selv problembasert og gir en introduksjon til problemløsning og utforskning, samt modellering og anvendelser som arbeidsmåter i matematikk. I emnet jobber studentene selv med arbeidsmåtene, og de reflekterer og analyserer hvordan det kan tilrettelegges for bruk av arbeidsmåtene i skolens matematikkopplæring relatert til gjeldende læreplan for 1.-7. trinn. Det inngår egenrefleksjon og diskusjon av litteratur. Det arbeides med sentrale begreper i matematisk tenkemåte, trening i prosessbeskrivelse, kommunikasjon av egne tenkemåter og løsninger i matematisk problemløsning og modellering, løsningsbeskrivelse og egenrefleksjon ved jevnt arbeid gjennom hele semesteret med skriving av mappe. Det inngår studentpresentasjon av oppgaver fra mappen.
Faget i praksis I løpet av de 5 dagene i praksis skal det legges til rette for at studenten får erfaring med bruk av ulike undervisningsressurser i matematikk og elevaktive undervisningsmetoder.
Læringsutbytte
Studenten
har inngående kunnskap om problemløsning og utforskning som en metode for å undervise matematikk, og kan kommunisere sitt arbeid med vekt på så vel prosess som sluttprodukt
- har inngående kunnskap om modellering og anvendelser som en metode for å undervise matematikk, og kan kommunisere sitt arbeid med vekt på prosess så vel som sluttprodukt
kan formidle en reflektert holdning til egen matematisk tenkemåte
kan designe og analysere oppgaver tilpasset elever på 1.-7. trinn i skolen som kan fremme elevenes evne til problemløsning og utforskning i matematikk
- kan designe og analysere oppgaver tilpasset elever på 1.-7. trinn i skolen som kan fremme elevenes evne til modellering og anvendelser i matematikk
kan reflektere over problemløsningsaktiviteter opp imot gjeldende læreplan og kjerneelementene i matematikkfaget
kan reflektere over modelleringsaktiviteter opp imot gjeldende læreplan og kjerneelementene i matematikkfaget
Vilkår for å gå opp til eksamen
Grunnskolelærerstudenter må ha
godkjent obligatorisk undervisning
godkjente obligatorisk mappeinnlevering av en samling av matematiske oppgaver som går fram av oversikt i Canvas ved semesterstart
godkjent praksis
Andre studenter må ha
godkjent obligatorisk undervisning
godkjente obligatorisk mappeinnlevering av en samling av matematiske oppgaver som går fram av oversikt i Canvas ved semesterstart
godkjent didaktisk arbeid tilsvarende omfang som praksis
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen vil gis i form av fellesundervisning, arbeid i smågrupper, obligatoriske innleveringer, muntlige presentasjoner. Studentene vil få erfaring med digitale hjelpemidler der det er hensiktsmessig.
Det er krav om minimum 70 % obligatorisk deltagelse i undervisningen.
Forventet arbeidsomfang i emnet er omtrent 267 timer.
Det inngår 5 dager praksis for grunnskolelærerstudentene. Disse skal være en forberedelse til praksisperioden i 8. semester.
Andre studenter skal utføre et didaktisk arbeid av tilsvarende omfang som praksis.
Studentevaluering
Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1.
Eksamen
Mappe (teller 50 %) og muntlig individuell eksamen (teller 50 %). Gradert karakter. Nærmere informasjon om krav til mappen blir gitt i Canvas. Det blir ikke arrangert ny/utsatt eksamen for mappen.
Reduksjon i studiepoeng
Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:
Emne | Studiepoengreduksjon |
---|---|
MA-424 – Arbeidsmåter i matematikk | 10 |