Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

I emnet arbeides det med sentrale didaktiske og faglige sider ved matematikkundervisning på trinn 1-7, med spesiell vekt på mellomtrinnet. Praktisk tilrettelegging av undervisning og læring der utforskning og elevaktive læringsformer er sentralt. Vekt på betydningen av å gi rike læringsopplevelser som sikrer god begrepsdannelse. Vurdering av elevers løsningsmetoder og tenkemåter. Bruk av ulike læremidler og digitale verktøy.

 Faget i praksis

Læreren som tilrettelegger og leder av læringsprosesser. Oppøve ferdigheter som beskrevet ovenfor i læringsutbyttet. Erfaringsdeling i etterkant av praksisperioden.

Læringsutbytte

KUNNSKAP

Etter fullført emne har studenten inngående kunnskap om

 

KUNNSKAP

Etter fullført emne har studenten inngående kunnskap om

  • læreplanverket ulike innholdskomponenter for matematikktikkfaget på mellomtrinnet

  • matematikkfagets innhold på ungdomstrinnet og om overgangen fra barnetrinn til ungdomstrinn

  • hvordan algebraisk tenkning kan vektlegges i arbeid med matematikk

 

FERDIGHETER

Etter fullført emne er studenten i stand til å lære elever opp i

  • brøk, desimaltall og prosent, samt overgangen mellom disse

  • grunnleggende brøkregning og prosentregning

  • strategier for hoderegning

  • regning med negative tall

  • løsning av likninger og ulikheter

  • beskrivelse av figurtall algebraisk, og å vite hva som kjennetegner algebraisk tenkning

  • egenskaper ved to- og tredimensjonale figurer, og bestemme areal og volum

  • sannsynlighetsregning og beskrivende statistikk

  • algoritmisk tenkning i spill og lek

  • grunnleggende prinsipper i programmering

  • bruk av regneark i arbeid med personlig økonomi

 

Etter fullført emne kan studenten

  • planlegge, gjennomføre og vurdere matematikkundervisning for alle elever på trinnene 1-7 med spesiell vekt på mellomtrinnet

  • bruke arbeidsmåter som fremmer elevenes undring, kreativitet, kommunikasjon og evne til å arbeide systematisk med utforskende aktiviteter, resonnering og argumentasjon på mellomtrinnet

  • kan kommunisere med elever, lytte til, vurdere, gjøre bruk av elevers innspill og stimulere elevenes matematiske tenking

  • analysere og vurdere elevers tenkemåter, argumentasjon og løsningsmetoder ut fra ulike perspektiv på kunnskap og læring

  • vurdere elevenes måloppnåelse, begrunne vurderingene og gi læringsfremmende framovermeldinger.

 

GENERELL KOMPETANSE

Studenten har innsikt i matematikkfagets betydning

  • som allmenndannende fag og dets samspill med kultur, filosofi og samfunnsutvikling

  • for utvikling av kritisk demokratisk kompetanse

Vilkår for å gå opp til eksamen

  • godkjent obligatorisk undervisning

  • godkjente obligatoriske arbeidskrav som går fram av oversikt i Canvas ved semesterstart

  • godkjent praksis (for enkeltemnestudentene krav om godkjent didaktisk arbeid)

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen veksler mellom fellesforelesninger, seminarklasser og arbeid i smågrupper. Studentene vil selv bli undervist i tråd med idealene fra læreplanverket for grunnskolen, og slik de selv er forventet å tilrettelegge undervisning. Kurset forutsetter aktiv deltakelse i diskusjoner og drøfting av begreper, strategier og undervisningsopplegg. Profesjonsutdanningen krever derfor at studenter er til stede i undervisningen og i aktiviteter som inngår i studiet. Det vil være krav om innlevering av skriftlige arbeider og fremføring for medstudenter. 15 dager praksis for grunnskolelærerstudenter inngår. Enkeltemnestudenter skal utføre et didaktisk arbeid av tilsvarende omfang som praksis. Krav om minimum 70 % tilstedeværelse og krav til innleveringer og fremføringer. Enkeltemnestudenter er fritatt fra kravet om 70 % tilstedeværelse, men må delta på obligatoriske innleveringer og fremføringer, samt det som kreves for å gjennomføre obligatoriske innleveringer. Mer informasjon gis ved semesterstart. Totalt arbeidsomfang: 400 timer.

Studentevaluering

Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Tilbys som enkeltemne

Ja. Med forbehold om ledig plass/kapasitet.

Opptakskrav hvis tilbudt som enkeltemne

For enkeltemnestudenter: fullført lærerutdanning

Eksamen

Det inngår to deleksamener som gir en samlet gradert karakter:

  • Muntlig individuell eksamen med faglig og didaktisk innhold. Graderte karakterer (teller 2/3 av sluttkarakteren i emnet).

  • En nasjonalt gitt skriftlig skoleeksamen i temaet algebraisk tenkning (teller 1/3 av sluttkarakteren i emnet).

.

Den skriftlig skoleeksamen har en varighet på fire klokketimer og et omfang tilsvarende 5 studiepoeng. Denne avholdes på sentralt gitt dato mot slutten av høstsemesteret. Eksamen skal prøve følgende fire læringsutbyttebeskrivelser anvendt på det matematikkfaglige emnet algebraisk tenkning.

Reduksjon i studiepoeng

Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:

Emne Studiepoengreduksjon
MA-145 – Matematikk 1: Grunnkurs B (trinn 1-7) 15
MA-174 – Innføringsemne i matematikk for mellomtrinnet 15
MA-181 – Innføringsemne 1 i matematikk 15
MA-141 – Matematikk for allmennlærere 2 10
MA-140 – Matematikk for allmennlærere 1 5
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 03:05:18