Undervisningsspråk

Norsk

Forkunnskapskrav

Opptakskrav tilsvarende til studiet i samordna opptak

Anbefalte forkunnskaper

Lærerutdanning eller annen høyere utdanning fra hjemlandet og/eller erfaring fra lærervirksomhet. Dokumentert gode norskkunnskaper, muntlig og skriftlig.

Innhold

Sentrale emner i matematikk på barnetrinnet. Drøftinger av problemstillinger knyttet til læring og undervisning av matematikk på barnetrinnet med vekt på begynneropplæringen. Praktisk tilrettelegging av variert og tilpasset matematikkundervisning, inkludert bruk av digitale verktøy og nettressurser.

Læringsutbytte

KUNNSKAP

Etter fullført emne har studenten kunnskap

  • om telling og utvikling av tallbegrep

  • om de fire regningsartene, brøkregning og prosentregning

  • om hele tall, rasjonale tall og reelle tall

  • om geometri og måling

  • om sentrale læringsteorier og om tilrettelegging for variert og tilpasset undervisning

  • om begrepsdannelse og sammenheng mellom språk, erfaringer og begreper

  • om den historiske utviklingen av tallsystemer, og historien bak vårt tallsystem

  • om muligheter og begrensninger ved bruk av ulike læremidler, digitale læringsressurser og relevante nettressurser

  • om matematikkfagets innhold på barnetrinnet slik det er beskrevet i gjeldende planer, samt om matematikkfagets innhold i barnehagen og om overgangen fra barnehage til skole

  • om kjerneelementene og de grunnleggende ferdighetene slik de omtales i læreplanverket for skolen og hvordan de kommer til uttrykk i matematikkfaget i skolen

  • om enkelte norske matematikkdidaktiske nettsteder og -tidsskrifter

  • om tospråklige elevers læring av matematikk

 

FERDIGHETER

Etter fullført emne kan studenten

  • planlegge, gjennomføre og vurdere matematikkundervisning for alle elever på småskoletrinnet

  • gjøre rede for språkets rolle for læring av matematikk og viser praktiske ferdigheter i muntlig og skriftlig kommunikasjon i matematikkfaget

  • gjøre rede for og bruke ulike læringsressurser hensiktsmessig, inkludert digitale ressurser.

  • bruke arbeidsmåter som fremmer elevenes undring, kreativitet og evne til å arbeide systematisk med utforskende aktiviteter, resonnering og argumentasjon på småskoletrinnet

 

GENERELL KOMPETANSE

Etter fullført emne kan studenten

  • reflektere didaktisk omkring undervisning av sentrale emner i matematikk på trinn 1-7, samt reflektere helhetlig over elevers totale læringssituasjon - og således være mer enn bare en matematikklærer

Vilkår for å gå opp til eksamen

Studentene må delta på minimum 75 % av de obligatoriske samlingene som inngår i emnet. For noen aktiviteter må det påberegnes 100 % studentdeltakelse.

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen er i stor grad samlingsbasert. Det avholdes vanligvis tre eller fire samlinger. Mellom samlingene på UiA arbeider studentene individuelt og i grupper med lærestoffet. Sentrale undervisnings- og læringsformer er forelesninger, seminarer, muntlige presentasjoner, selvstudium, gruppediskusjoner og dokumentasjon av gjennomførte praksisaktiviteter. Studentene tar i bruk digitale verktøy i undervisning og praksisoppfølging. I emnet inngår det krav om obligatoriske innleveringer og tester. Oversikt over disse oppgis ved semesterstart. Ett av arbeidskravene skal være knyttet til praksis. Det er muntlig framlegg i etterkant av praksis. Praksisrapport. Det forventes et arbeidsomfang på 400 timer knyttet til emnet, inkludert undervisning, arbeidskrav og selvstudier.

Studentevaluering

Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1.

Opptakskrav hvis tilbudt som enkeltemne

For enkeltemnestudenter: fullført faglærerutdanning som tospråklig lærer uten matematikk.

Eksamen

Muntlig eksamen; både matematikkdidaktisk og matematisk kompetanse, teller 100%. Gradert karakter.

Reduksjon i studiepoeng

Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:

Emne Studiepoengreduksjon
MA-140 – Matematikk for allmennlærere 1 15
MA-172 – Innføringsemne i matematikk for småskoletrinnet 15
MA-152 – Matematikk 1 - Modul 1 15
MA-190 – Innføringsemne i matematikk for mellomtrinnet 15
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 03:05:15