Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

Emnet er en del av praktisk-pedagogisk utdanning, som består av fagdidaktikk i ett eller to fag, pedagogikk og praksis.

Innholdet i emnet er inndelt i tre hovedområder:

  • Skolen i samfunnet og faget i skolen

  • Elevkunnskap og lærerrollen

  • Undervisning og læring

 

Skolen i samfunnet og faget i skolen tar opp matematikkfagets egenart og legitimering som skolefag, læreplanverket og øvrige styringsdokumenter med særlig vekt på matematikkfaget.

 

Elevkunnskap og lærerrollen tar opp matematikklærerrollen og tilpasning av kommunikasjon, innhold og arbeidsmåter til mangfoldet i elevenes forutsetninger.

 

Undervisning og læring tar opp læring og forståelse av matematikk, diagnostisk undervisning, problemløsning som arbeidsmåte og bruk av læremidler i matematikkundervisning. Med utgangspunkt i studentenes kunnskaper i matematikk og grunnleggende innsikt i fagets didaktikk vil emnet videre fokusere på fagdidaktisk refleksjon og praktisk øvelse i form av planlegging, gjennomføring, tilpassing og vurdering av matematikkundervisning på ungdomstrinnet.

Læringsutbytte

Kunnskaper

Etter fullført emne skal studenten

  • ha kunnskap om gjeldende læreplan i faget

  • ha kunnskap om forståelse i matematikk

  • ha kunnskap om matematiske prosesser i skolematematikken, med inngående kjennskap til prosessene utforsking og problemløsning.

  • ha kunnskap om ulike arbeidsmetoder i faget

  • ha kunnskap om undervisningsopplegg og oppgaver

 

Ferdigheter

Etter fullført emne skal studenten

  • kunne planlegge og diskutere undervisningsaktiviteter i matematikk med støtte i innsikt i læreplaner, fag og fagdidaktikk

  • kunne diskutere og reflektere rundt forståelse i matematikk og vise til karaktertrekk og kvaliteter ved opplegg og oppgaver som legger til rette for at elever kan utvikle relasjonsforståelse i undervisning

  • kunne velge ut/lage oppgaver og opplegg som legger til rette for elevers kompetanseutvikling i matematisk utforsking og problemløsning.

 

Generell kompetanse

Etter fullført emne skal studenten

  • redegjøre og grunnleggende reflektere didaktisk om sentrale faglige emner på ungdomstrinnet

Vilkår for å gå opp til eksamen

  • Bestått praksis

  • Obligatorisk deltakelse i undervisningen (80 %)

  • Obligatorisk deltakelse på oppstartskurs

  • For studenter som har valgt matematikk som fag 1: bestått didaktisk/praksisrelatert oppgave

  • For studenter som har valgt matematikk som fag 2 og ettfagsstudenter: bestått tverrfaglig oppgave i pedagogikk og fagdidaktikk

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen veksler mellom fellesforelesning og gruppearbeid, samt utforming og utprøving av varierte undervisningsopplegg. Kurset forutsetter aktiv deltakelse i diskusjoner og drøfting av teori og undervisningsopplegg.

Da emnet er en del av praktisk-pedagogisk utdanning, fordrer det studentenes faktiske deltakelse i praktiske øvelser som inngår i undervisningen. Det vil derfor være obligatorisk oppmøte på en del av studiet. Utenom undervisningen forventes det at studentene arbeider med oppgaver, både individuelt og i grupper - en betydelig del av studentenes læring og modning vil skje gjennom slik egeninnsats.

 

Studenter som har valgt faget som fag 2 skal gjennomføre en tverrfaglig oppgave med pedagogikk. Studenter som har valgt faget som fag 1 skal gjennomføre et skriftlig arbeidskrav.

Studentene skal ha seks ukers praksis, primært på ungdomstrinnet.

 

Forventet arbeidsomfang er rundt 200 timer.

Studentevaluering

Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1.

Eksamen

Individuell muntlig eksamen. Bestått/ikke bestått. Se Canvas for mer informasjon.

Reduksjon i studiepoeng

Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:

Emne Studiepoengreduksjon
MA-112 – Fagdidaktikk i matematikk for tofagsstudenter 7.5
MA-167 – Fagdidaktikk i matematikk 1 (for trinn 8-13) 7.5
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 05:02:12