Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Undervisningsspråket er norsk.

Anbefalte forkunnskaper

LFT105 eller 15 sp i litteratur

Innhold

Dette emnet utforsker og utfordrer sjangerbegreper gjennom å studere enkelte typer film og se og analysere filmer som faller inn under eller overskrider kategorier innenfor dokumentarfilm og fiksjonsfilm. Vi ser på viktige filmteoretiske tradisjoner og undersøker hvordan disse kan anvendes for å analysere filmers relasjon til publikum. Vi skal se hvordan studie av film ikke bare handler om film, men om å forstå den konteksten som en enkelt film oppstår i og er et produkt av.

Emnet sikter mot en sterk bevissthet rundt studentenes egen praksis og trekker inn erfaringer og problemstillinger som oppstår i filmproduksjonene i de praktiske emnene.

Læringsutbytte

Etter fullført emne skal studenten:

  • kunne tenke kritisk og bevisst omkring sjangerbegrepet

  • kunne se og tolke film fra en utøverposisjon

  • kunne gjøre en vitenskapelig filmanalyse

  • kunne utveksle synspunkter og tolkninger med andre med bakgrunn innenfor emnets problemstillinger og empirier

  • kunne anvende faglig kunnskap på praktiske og teoretiske problemstillinger og treffe begrunnede valg

Vilkår for å gå opp til eksamen

Godkjent muntlig presentasjon og minimum 80 % tilstedeværelse i undervisninga, som angitt i semesterplanen.

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen blir gitt i form av forelesninger, seminarer, filmvisninger og refleksjonsoppgaver. Emnet har et forventet arbeidsomfang på 400 timer.

Studentevaluering

Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1.

Tilbys som enkeltemne

Ja. Med forbehold om ledig plass/kapasitet.

Opptakskrav hvis tilbudt som enkeltemne

Generell studiekompetanse.

Eksamen

En tre dagers individuell hjemmeeksamen vurderes med gradert karakter.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 00:59:36