Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Norsk.

Innhold

Emnet gir en innføring i et utvalg norske og norrøne litterære verker som i kraft av deres kvalitet og virkningshistorie regnes som klassikere. Det er verker som har tålt tidens tann, som har vært lest og diskutert i generasjoner, og som har blitt kulturelle referansepunkter. I likhet med andre tekster er de preget av sin tid, men de har i større grad enn andre preget sin ettertid. Hver epoke kan gjenfinne sitt konfliktstoff i dem, for eksempel spenningen mellom skapelse og undergang i Voluspå, mellom teoretisk og praktisk kunnskap i Erasmus Montanus, og mellom «å være seg selv» og «å være seg selv nok» i Peer Gynt. (Merk at pensum vil kunne variere fra år til år.) Siden klassikerstatus er noe som bare kan oppnås over tid, tar emnet ikke opp verker som er yngre enn 100 år.

Studentene skal lese og diskutere klassikerne, med tanke på både deres tidstypiske og aktuelle trekk. Emnet tar også opp spørsmål som: Hva er en klassiker? Hva er god litteratur? Hva gjør litteraturen med oss? Hvilket potensial ligger det i å gjenfortelle klassikerne i andre medier og i andre historiske og kulturelle kontekster?

Læringsutbytte

Kunnskap

Etter fullført emne, der studenten har lest og studert et utvalg norske og (i oversettelse) norrøne litterære verker, skal studenten

  • ha kunnskap om verkenes estetiske og tematiske mangfold
  • ha kunnskap om verkenes tilblivelse og virkningshistorie
  • ha kunnskap om faglige diskusjoner om klassikerbegrepet
  • ha kunnskap om muligheter og begrensninger i adaptasjon av litterære klassikere til lerretet.

Ferdigheter

Etter fullført emne skal studenten kunne

  • beskrive verkenes form og diskutere deres tematikk på en selvstendig måte, med støtte i teori og sekundærlitteratur
  • identifisere verkenes tidstypiske trekk og reflektere over deres aktualitet
  • gjøre rede for ulike syn på klassikere
  • kunne arbeide komparativt med transmediering av litterære klassikere til film innenfor ulike sjangrer og kulturelle kontekster.

Vilkår for å gå opp til eksamen

Et godkjent arbeidskrav som blir kunngjort ved semesterstart. Arbeidskravet vil ha vekt på faglig formidling.

En godkjent skriftlig hjemmeoppgave med tverrestetisk vinkling. Krav til oppgavens innhold, form, omfang og øvrige formaliteter fastsettes i samråd med studieprogramleder for litteratur, film og teater.

Undervisnings- og læringsformer

Forelesning, seminar, gruppearbeid. Arbeid (arbeidskrav) med faglig formidling, samt hjemmeoppgave. Det legges opp til diskusjoner og stor studentaktivitet.

Emnet har et forventa arbeidsomfang på 400 timer.

Studentevaluering

Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Tilgang for privatister

Nei.

Eksamen

Individuell muntlig eksamen. Gradert karakter.

Reduksjon i studiepoeng

Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:

Emne Studiepoengreduksjon
NOU164 – Å lese klassikere - for utenlandske studenter 10
NO-164 – Å lese klassikere 10
NO-143 – Litterær analyse 5
NOU143 – Litterær analyse for utvekslingsstudenter 5
NO-144 – Litteraturhistorie 5
NOU144 – Litteraturhistorie for utvekslingsstudenter 5
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 00:59:35