Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Norsk

Forkunnskapskrav

Det kreves at studenten til sammen har bestått minst 45 studiepoeng fra første år i bachelorprogrammet i kommunikasjon eller tilsvarende.

Innhold

Det gis en innføring i kvalitative og kvantitative metoder innenfor medie- og kommunikasjonsfag. Hva slags metoder er aktuelle å benytte og hvordan kan metoder kombineres? Gjennom å øve opp kritisk vurderingsevne og analytiske ferdigheter blir man i stand til selv å gjennomføre mindre forskningsprosjekter, men også å forholde seg kritisk til andres forskning og fremstillinger av fagfeltet. 

Læringsutbytte

Studenten skal etter gjennomført emne:

  • ha kjennskap til design av kvantitative og kvalitative studier
  • kjenne til sentrale begreper og analysemetoder i medieforskningen
  • kunne gjennomføre enkel kvantitativ datainnsamling og analyse (pilotstudie)
  • kunne gjennomføre enkel kvalitativ datainnsamling og analyse (pilotstudie) 

Vilkår for å gå opp til eksamen

Godkjent gruppeoppgave. Oppgavetekster kunngjøres i Canvas.

Undervisnings- og læringsformer

Forelesninger og seminarer. Emnet har et forventet arbeidsomfang på 140 timer. 

Studentevaluering

Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. 

Tilgang for privatister

Nei.

Tilbys som enkeltemne

Ja, med forbehold om ledig kapasitet.

Opptakskrav hvis tilbudt som enkeltemne

Bestått minst 45 studiepoeng fra første år i bachelorprogrammet i kommunikasjon eller tilsvarende.

Eksamen

4-timers individuell skriftlig eksamen under tilsyn.

Vurderingsuttrykk: Gradert karakter. 

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 19:01:10