Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Anbefalte forkunnskaper

Bestått eksamen i kunnskapsområdene:

  • Barns utvikling, lek og læring

  • Natur, helse og bevegelse

  • Samfunn, religion, livssyn og etikk

Innhold

Kunnskapsbasen bygger på barnehagepedagogisk kunnskap og i hovedsak lærerutdanningsfagene musikk, drama og forming, og på kunstnerisk utviklingsarbeid og forskning med relevans for kunnskapsområdet.

Kunnskapsområdet omfatter det å se, forstå og verdsette barns estetiske uttrykksformer, og hvordan studenten kan bli medskaper i en levende, mangfoldig og bærekraftig barnehagekultur. Kunnskapsområdet tydeliggjør barnehagelærerens ansvar for å gi barn tilgang til kunst og kulturliv.

Kunnskapsområdet legger vekt på studentens utvikling av praktiske ferdigheter, estetisk oppmerksomhet og skapende evner. Kunnskapsområdet skal gi studenten erfaring med å anvende uttrykksformer og virkemidler fra kunstfagene musikk, teater og visuell kunst. Kunnskapsområdet vektlegger skapende individuelle, samhandlende og tverrestetiske arbeidsformer i samspill med barnehagebarn i ulike aldersgrupper.

Barnehagelæreren har ansvar for at alle barn utvikler et rikt uttrykksrepertoar gjennom allsidige sanseopplevelser, kroppslige erfaringer, tid til lek og eksperimentering, refleksjon og kommunikasjon. Kunnskapsområdets mål er å bruke kunstfaglige arbeidsformer i en profesjonsrolle, som inviterer til utforskende og skapende virksomhet og ser sammenhengen mellom estetiske læreprosesser og barns lek, læring og danning. Praksis er integrert i kunnskapsområdet.

Læringsutbytte

KUNNSKAP
Studenten

  • har innsikt i hvordan drama, forming og musikk bygger på barns lek og bidrar til deres estetiske opplevelser, uttrykksformer, læring og danning

  • har kunnskap om barnekultur, samiske kunst- og kulturtradisjoner, kulturarv, kulturelt mangfold og likeverd

  • har innsikt i hvordan kunst og kultur påvirker barns uttrykksformer

  • har kunnskap om estetiske virkemidler, kommunikasjon, dramatisk lek, samspill og formidling i kunstfaglig arbeid

  • har kunnskap om barns utvikling i skapende arbeid med musikk, teater og visuell kunst

  • har kunnskap om bærekraft i kunstfaglig arbeid, som tematikk og gjennom bevisstgjøring om naturen som ressurs, resirkulering og bærekraftig materialbruk

  • har kunnskap om hvordan man kan kommunisere gjennom kroppslige, sanselige og symbolske uttrykk, og se betydningen dette har for barns identitetsutvikling, selvoppfatning og relasjonsbygging

FERDIGHETER
Studenten

  • kan ta i bruk kunstfaglige virkemidler i eget skapende arbeid og sammen med barn i spontane og planlagte situasjoner

  • kan stimulere barn til å utforske, leke, lære og skape gjennom digitale uttrykksformer på en reflektert måte

  • kan bruke sin faglighet til improvisasjon i lek og skapende prosesser

  • kan lede estetiske læringsprosesser med barn og medarbeidere, og ivareta etisk refleksjon i dokumentasjon og vurdering

  • kan skape inne- og uterom som inviterer barn til estetiske opplevelser, undring, fordypning, utforsking, skaperglede og lek

  • kan anvende og utforske kunstfaglige verktøy og virkemidler i samspill med barn i ulike aldersgrupper, og i møte med barn med behov for særskilt omsorg og oppfølging

  • kan uttrykke seg gjennom rollespill med gjenstander og imaginære rekvisitter, skapende teater, dramatisk improvisasjon og ulike fortellerteknikker

  • kan anvende visuelle virkemidler og utrykke seg gjennom to- og tredimensjonale materialer og teknikker i arbeid med kunst og håndverk

  • kan gjennom sang og spill på musikkinstrumenter ha notekunnskap til å orientere seg elementært i sangbok og til å bygge akkorder

GENERELL KOMPETANSE
Studenten

  • ser barn som kompetente deltakere i barnehagen og samfunnets kunst- og kulturarena, og viser følsomhet og innlevelse i deres estetiske uttrykksformer

  • kjenner barnehagelærerens betydning som medskaper, deltaker, tilrettelegger og rollemodell i barns estetiske læringsprosesser

  • kan stimulere barns mestringsfølelse, skaperglede og musiske væremåte, og på den måten bidra til barnets livsmestring

  • har kjennskap til kunstfaglig forskning og utviklingsarbeid i profesjonsfaglig sammenheng

  • kan planlegge, lede og reflektere over tverrfaglige prosesser og arbeid

Vilkår for å gå opp til eksamen

  • Godkjent tverrfaglig praktisk gruppeoppgave

  • Godkjent et fagspesifikt individuelt arbeidskrav i drama, forming og musikk

  • Bestått praksis

  • Godkjent arbeidskrav knyttet til praksis

  • Emnet har et krav om 70 % tilstedeværelse for å kunne gå opp til eksamen.

Nærmere beskrivelse av arbeidskrav vil bli gitt gjennom Canvas ved semesterstart.

Undervisnings- og læringsformer

Sentrale arbeidsformer:

  • Praktisk skapende arbeid med dramatiske, visuelle og musiske uttrykksformer og medier i verksteder, musikkrom og dramasaler, både individuelt og i gruppe. Det legges vekt på praktisk undervisning, slik at studenten utvikler ferdigheter og får erfaring gjennom utforskning, fordypning og progresjon.

  • Teoriforelesninger, ekskursjoner, litteraturstudier, diskusjoner og fagdidaktisk refleksjon i seminartimer. Kunst- og kulturformidlingsprosjekt for og med barnehagebarn.

  • Praksis i barnehage i vårsemesteret, 30 dager. Studenten skal ha lederdager, og studenten og praksislærer skal sammen planlegge praksisoppgaver. Nærmere beskrivelse av innhold og progresjon i praksis finnes på www.uia.no/praksisblu

Emnet har et forventet arbeidsomfang på ca. 800 timer.

Studentevaluering

Kunnskapsområdeleder fastsetter i samråd med studenttillitsvalgte evalueringsform og om emnet skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1.

Tilgang for privatister

Nei.

Eksamen

  1. Skriftlig 4 timers individuell skoleeksamen, digital innlevering. Denne teller 40 % av samlet karakter.

  2. Praktisk/estetisk oppgave i gruppe, som avsluttes med praktisk fremføring og refleksjon. Tre dager til forberedelse. Studenten blir individuelt vurdert. Teller 60 % av samlet karakter.

Karakterutrykk: Gradert karakter.

Se Canvas for nærmere informasjon om eksamen.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 00:59:28