Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Anbefalte forkunnskaper

Bestått eksamen i kunnskapsområdene: Barns utvikling, lek og læring, Natur, helse og bevegelse og Samfunn, religion, livssyn og etikk.

Innhold

Kunnskapsbasen bygger i hovedsak på lærerutdanningsfagene musikk, drama og forming. Kunnskapsområdet legger vekt på estetiske opplevelser, erfaringer, refleksjon, kommunikasjon og uttrykk gjennom ulike sansemedier. Kunnskapsområdet skal gi studenten erfaring med å anvende uttrykksformer og virkemidler fra kunstfagene (musikk, teater, visuell kunst) i skapende individuell og samhandlende virksomhet, og i samspill med barn. Sentralt i kunnskapsområdet er å kvalifisere studenten til å arbeide med barns møte med et mangfold av kunst- og kulturuttrykk.

Kunnskapsområdet gir også erfaring med opplevelse, refleksjon og kvalitetsvurdering knyttet til fagspesifikke og allmenne estetiske og kunstfaglige problemstillinger. En viktig side ved denne kompetansen er å bruke digitale medier på kreative og reflekterte måter. Utvikling av studentens estetiske oppmerksomhet, praktiske ferdigheter og skapende evner står sentralt, og studenten skal kunne reflektere over innholdet i kunnskapsområdet i et kjønns- og likestillingsperspektiv. Kjernen i kunnskapsområdet er grunnleggende for lek, omsorg, læring og danning.

Kunnskapsområdet skal gi studenten erfaring med kunstfaglige, kulturfaglige og estetiske praksiser i barnehagen. Det legges vekt på innsikt i kunnskapsområdets muligheter og egenverdi, og som medierende redskap i andre kunnskapsområder. Studenten skal gjøres i stand til å samarbeide med ulike aktører innen kunst- og kulturfeltet. Undervisningen skal tydeliggjøre en barnehagepedagogisk tilnærming og fagdidaktisk forsking knyttet til kunnskapsområdet, der praksis inngår som en integrert del.

Læringsutbytte

KUNNSKAP
Studenten

  • har innsikt i hvordan kunst og kultur kan gi barn estetiske opplevelser av selvstendig verdi, og med betydning for læring og danning

  • har kunnskap om ulike syn på kunst og kultur, estetikk, kreativitet og kreative prosesser, og har evne til å vurdere estetiske kvaliteter i ulike kunstuttrykk

  • har kunnskap om kommunikasjon, samspill, motivasjon, identitet og selvoppfatning i arbeid med kunst- og kulturfaglige områder

  • har kunnskap om barns musikalske utvikling, utvikling i skapende arbeid innen digital og to- og tredimensjonale materialer og estetiske dimensjoner og formmessige elementer i barns dramatiske lek og skapende teateruttrykk

  • har kunnskap om barnekultur, kulturarv i flerkulturelle perspektiver og samiske kulturer, og har forståelse for hvordan kultur påvirker barns ulike uttrykksformer

FERDIGHETER
Studenten

  • kan planlegge, gjennomføre, dokumentere og reflektere kritisk over kvaliteter i kunstneriske og skapende prosesser med og for barn

  • kan strukturere og skape miljøer som inviterer barn til estetiske opplevelser, utforsking, skaperglede, improvisasjon og lek

  • kan legge til rette for kunst og kulturopplevelser og fremme barns estetiske utvikling

  • kan uttrykke seg gjennom rolle, spill med gjenstander/ dukker og imaginære rekvisitter, dramatisk improvisasjon og ulike fortellerteknikker

  • kan anvende, flere ulike redskaper, teknikker og materialer fra forskjellige håndverkstradisjoner og utforske disse i samspill med barn

  • kan gjennom sang og spill på musikkinstrumenter ha notekunnskap til å orientere seg elementært i sangbok og bygge akkorder.

GENERELL KOMPETANSE
Studenten

  • ser barn som kompetente deltagere som kan medvirke i barnehagens kunst- og kulturarenaer

  • har en bevisst holdning til, følsomhet for og innlevelse i barns forskjellige estetiske uttrykksformer,

  • forstår barnehagelærerens betydning som medskaper, deltaker og rollemodell i barns utforsking og uttrykk, og kjenner betydningen av og kan stimulere barns skaperglede og mestringsfølelse.

Vilkår for å gå opp til eksamen

Studenten må ha godkjent obligatoriske arbeidskrav og bestått praksis for å kunne gå opp til eksamen. Oversikt over aktuelle arbeidskrav legges frem ved semesterstart.

Undervisnings- og læringsformer

Det beregnes et forventet arbeidsomfang med emnet på 800 timer, fordelt på to semestre.

Sentrale arbeidsformer:

  • Praktisk skapende arbeid med dramatiske, visuelle og musiske uttrykksformer og medier i verksteder, musikkrom og dramasaler, både individuelt og i gruppe.

  • Teoriforelesninger, ekskursjoner, litteraturstudier, diskusjoner og fagdidaktisk refleksjon i seminartimer.

  • Praksis i barnehage i vårsemesteret, 30 dager. Studenten vil ha lederdager, og det vil bli gitt oppgaver innenfor kunnskapsområdets tema der studenten planlegger, leder, gjennomfører, dokumenterer og evaluerer kunstfaglige aktiviteter i samarbeid med øvingslærer og faglærer(e) i kunnskapsområdet.

Emnet har obligatorisk undervisning og arbeidskrav, som oppgis i semesterplanen.

Det er krav om minimum 70 prosent obligatorisk oppmøte.
Nærmere beskrivelse av innhold og progresjon i praksis finnes i semesterplaner og Praksisdokument for barnehagelærerutdanningen.

Studentevaluering

Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas..

Tilgang for privatister

Nei.

Eksamen

  1. Skriftlig 4 timers individuell skoleeksamen, digital innlevering. Vårsemesteret. Teller 40 % av samlet karakter.

  2. Praktisk/estetisk gruppeprosjekt. Fire dager forberedelse og 30 minutter presentasjon. Studentene kan trekke inn tidligere arbeider og sette det inn i en helhet. Presentasjonen etterfølges av en samtale med faglærere og sensor. Studentene blir individuelt vurdert. Teller 60 % av samlet karakter.

Gradert karakter.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 00:59:27