Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Norsk

Anbefalte forkunnskaper

Bestått eksamen i kunnskapsområdene:

  • Barns utvikling, lek og læring
  • Språk, tekst og matematikk
  • Natur, helse og bevegelse
  • Samfunn, religion, livssyn og etikk

Innhold

Kunnskapsbasen bygger på barnehagepedagogisk kunnskap og i hovedsak lærerutdanningsfagene musikk, drama og forming, og på kunstnerisk utviklingsarbeid og forskning med relevans for kunnskapsområdet.

Kunnskapsområdet omfatter det å se, forstå og verdsette barns estetiske uttrykksformer, og hvordan studenten kan bli medskaper i en levende, mangfoldig og bærekraftig barnehagekultur. Kunnskapsområdet tydeliggjør barnehagelærerens ansvar for å gi barn tilgang til kunst og kulturliv.

Kunnskapsområdet legger vekt på studentens utvikling av praktiske ferdigheter, estetisk oppmerksomhet og skapende evner. Kunnskapsområdet skal gi studenten erfaring med å anvende uttrykksformer og virkemidler fra kunstfagene musikk, teater og visuell kunst. Kunnskapsområdet vektlegger skapende individuelle, samhandlende og tverrestetiske arbeidsformer i samspill med barnehagebarn i ulike aldersgrupper.

Barnehagelæreren har ansvar for at alle barn utvikler et rikt uttrykksrepertoar gjennom allsidige sanseopplevelser, kroppslige erfaringer, tid til lek og eksperimentering, refleksjon og kommunikasjon. Kunnskapsområdets mål er å bruke kunstfaglige arbeidsformer i en profesjonsrolle, som inviterer til utforskende og skapende virksomhet og ser sammenhengen mellom estetiske læreprosesser og barns lek, læring og danning. Praksis er integrert i kunnskapsområdet.

Læringsutbytte

KUNNSKAP

Studenten

  • har innsikt i hvordan drama, forming og musikk bygger på barns lek og bidrar til deres estetiske opplevelser, uttrykksformer, læring og danning

  • har kunnskap om barnekultur, samiske kunst- og kulturtradisjoner, kulturarv, kulturelt mangfold og likeverd

  • har innsikt i hvordan kunst og kultur påvirker barns uttrykksformer

  • har kunnskap om estetiske virkemidler, kommunikasjon, dramatisk lek, samspill og formidling i kunstfaglig arbeid

  • har kunnskap om barns utvikling i skapende arbeid med musikk, teater og visuell kunst

  • har kunnskap om bærekraft i kunstfaglig arbeid, som tematikk og gjennom bevisstgjøring om naturen som ressurs, resirkulering og bærekraftig materialbruk

  • har kunnskap om hvordan man kan kommunisere gjennom kroppslige, sanselige og symbolske uttrykk, og se betydningen dette har for barns identitetsutvikling, selvoppfatning og relasjonsbygging

FERDIGHETER

Studenten

  • kan ta i bruk kunstfaglige virkemidler i eget skapende arbeid og sammen med barn i spontane og planlagte situasjoner

  • kan stimulere barn til å utforske, leke, lære og skape gjennom digitale uttrykksformer på en reflektert måte

  • kan bruke sin faglighet til improvisasjon i lek og skapende prosesser

  • kan lede estetiske læringsprosesser med barn og medarbeidere, og ivareta etisk refleksjon i dokumentasjon og vurdering

  • kan skape inne- og uterom som inviterer barn til estetiske opplevelser, undring, fordypning, utforsking, skaperglede og lek

  • kan anvende og utforske kunstfaglige verktøy og virkemidler i samspill med barn i ulike aldersgrupper, og i møte med barn med behov for særskilt omsorg og oppfølging

  • kan uttrykke seg gjennom rollespill med gjenstander og imaginære rekvisitter, skapende teater, dramatisk improvisasjon og ulike fortellerteknikker

  • kan anvende visuelle virkemidler og utrykke seg gjennom to- og tredimensjonale materialer og teknikker i arbeid med kunst og håndverk

  • kan gjennom sang og spill på musikkinstrumenter ha notekunnskap til å orientere seg elementært i sangbok og til å bygge akkorder

GENERELL KOMPETANSE

Studenten

  • ser barn som kompetente deltakere i barnehagen og samfunnets kunst- og kulturarena, og viser følsomhet og innlevelse i deres estetiske uttrykksformer

  • kjenner barnehagelærerens betydning som medskaper, deltaker, tilrettelegger og rollemodell i barns estetiske læringsprosesser

  • kan stimulere barns mestringsfølelse, skaperglede og musiske væremåte, og på den måten bidra til barnets livsmestring

  • har kjennskap til kunstfaglig forskning og utviklingsarbeid i profesjonsfaglig sammenheng

  • kan planlegge, lede og reflektere over tverrfaglige prosesser og arbeid

Vilkår for å gå opp til eksamen

  • Godkjent fagspesifikke og tverrfaglig arbeidskrav

  • Bestått praksis

  • Godkjent arbeidskrav knyttet til praksis

Nærmere beskrivelse av arbeidskrav vil bli gitt gjennom Canvas ved semesterstart. 

Undervisnings- og læringsformer

I kunnskapsområdet vil studentene møte varierte arbeidsformer. Undervisningen omfatter ulike former for digital undervisning og praktisk skapende arbeid med dramatiske, visuelle og musiske uttrykksformer. Det vil bli lagt vekt på studentaktive arbeidsformer som gruppearbeid, muntlige fremlegg og skriftlig studentarbeid.

Emnet har et forventet arbeidsomfang på ca. 800 timer fordelt på 2 semestre.

I arbeid med kunnskapsområdet inngår praksis i barnehagen, 30 dager.

Studentevaluering

Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Tilgang for privatister

Nei.

Eksamen

  1. Skriftlig 5 timers individuell hjemmeeksamen digital innlevering. Denne teller 40% av samlet karakter.
  2. Praktisk/estetisk oppgave i gruppe, som avsluttes med praktisk fremføring og refleksjon. Studenten blir individuelt vurdert. Teller 60 % av samlet karakter.

Karakterutrykk: Gradert karakter.

Annen informasjon

Studiepoengreduksjon

KKK100 med 30 stp.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 00:59:27