Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Forkunnskapskrav

Bestått Kunst og håndverk 1 og Kunst og håndverk 2 fra syklus 1.

Innhold

I emnet vil studentene arbeide utforskende, eksperimenterende og skapende med samtidsrelevante tema, både individuelt og i grupper. Avansert bruk av digitale verktøy og relevansen av dette i kunst og håndverk vil være sentralt i emnet. Studentene vil få inngående kjennskap til hvordan tverrfaglige temaer som for eksempel bærekraftig utvikling og demokrati kan vises i estetisk praksis i ulike materialer og medier, og inngå kunst- og håndverksfaget. Studentene vil utvikle bred innsikt i ulike diskurser i faget kunst og håndverk. De vil også kunne argumentere for fagets viktige rolle i skolen og i en foranderlig og global samfunnsmessig kontekst. Studentene vil erfare hvordan de som kunst- og håndverkslærere er sentrale aktører i elevers møter med kunst og kultur, også de møter som regisseres av kunstnere, kunst- og kulturinstitusjoner utenfor skolen, og kunst- og kulturtiltak som for eksempel Den kulturelle skolesekken.

Faget i praksis
Det er 20 timers praksis i emnet. Målet med praksisen er å gjøre studentene kjent med skolen, dens satsing og tilretteleggelser for estetisk praksis i og utover kunst- og håndverksfaget og å forberede skoleovertakelse i 8. semester i samarbeid med praksislærer.

Læringsutbytte

Etter fullført emne skal studenten:

  • ha inngående kunnskap om estetiske praksiser og danningsprosesser, og kunne forankre egen skapende praksis i en samtidskontekst, i didaktisk teori og estetiske perspektiver

  • ha inngående kunnskap om hvordan kunst- og håndverkslæreren kan være en sentral aktør i elevers møter med kunst og kultur

  • kunne gjennomføre samtidsrelevante kunst- og håndverksfaglige prosjekter på trinn 5-10 og vite hvordan slike prosjekter kan veiledes, vurderes og tilpasses den enkelte elev

  • ha inngående kunnskap om hvordan digitale verktøy og tverrfaglige temaer, som for eksempel bærekraftig utvikling, demokrati og livsmestring, kan inngå i kunst- og håndverksfaget, og kunne implementere dette i egen skapende praksis og i undervisning

  • ha avansert kunnskap om kunst- og håndverksfagets historie og dets rolle før, nå og i fremtiden og kunne ta stilling i debatter om fagets plass i skole og samfunn

  • kunne gjøre rede for sammenhenger mellom samtidens kunst-/kulturuttrykk, barns lek/estetiske praksis og didaktisk teori, samt ha inngående kunnskap om teorier som kopler disse perspektivene

  • kunne reflektere over hvordan den estetiske dimensjonen kan ha betydning for mennesker i skole og samfunn generelt og det psykososiale skolemiljøet spesielt

Vilkår for å gå opp til eksamen

Grunnskolelærerstudenter:

  • må ha godkjent arbeidskrav beskrevet i semesterplanen (i grupper og individuelt)

  • må ha godkjent obligatorisk undervisning (inkludert fellessamlinger)

  • praksis er godkjent

Enkeltemnestudenter:

  • må ha bestått arbeidskrav beskrevet i semesterplanen (i grupper og individuelt)

  • må ha bestått obligatorisk undervisning

  • didaktisk arbeid av tilsvarende omfang som praksis

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen vil ha fokus på veiledet estetisk praksis både individuelt og i grupper, i og utenfor verksteder. Fagstoff vil presenteres og drøftes i fellesforelesninger og i studiegrupper. Digitale verktøy vil benyttes som hjelpemiddel for dokumentasjon av estetisk praksis, i formidling og for å diskutere fagstoff. Refleksjon over kunst- og håndverksfagets rolle i skole og samfunn vil inngå i de ulike arbeidsformene. Alle arbeidskrav og deler av undervisningen er obligatorisk (se semesterplan). Forventet arbeidsomfang for emnet er ca. 800 timer.

Studentevaluering

Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Tilgang for privatister

Nei.

Tilbys som enkeltemne

Ja.

Opptakskrav hvis tilbudt som enkeltemne

For enkeltemnestudenter: Fullført lærerutdanning rettet inn mot grunnskolen/videregående opplæring, samt ordinære forkunnskapskrav.

Eksamen

Individuell muntlig og visuell presentasjon av semesterets arbeidskrav og refleksjon over deres didaktiske relevans. Presentasjonen vurderes med gradert karakter. Teller 60%. Fem dagers hjemmeeksamen i grupper (2-3 studenter) som resulterer i en publiserbar kronikk om kunst- og håndverksfagets rolle til avis eller fagtidsskrift (se nærmere beskrivelse i semesterplanen). Hjemmeeksamenen vurderes med felles gradert karakter. Teller 40%.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 00:59:23