Innhold

I dette emnet legges det vekt på å styrke studentenes kompetanse i arbeid med visuell kommunikasjon gjennom skapende og eksperimenterende prosesser. I emnet skal studentene vise hvordan impulser fra kunst- og designhistorien kan anvendes til å arbeide med egne, nyskapende uttrykk i ulike materialer. Emnet skal gi faglig kunnskap til å arbeide med kunst og håndverk på trinn 1-7 i grunnskolen, med utgangspunkt i gjeldende fagplan. Kritisk tenkning står sentralt, og emnet vil gi plass til refleksjon knyttet til faglige og didaktiske problemstillinger.

Faget i praksis

Kunst og håndverksfagets muligheter i skolen vil drøftes gjennom hele emnet, og vil være et utgangspunkt for fagdidaktisk refleksjon i praksisperiodenEtter praksis skal gruppene lage en presentasjon der erfaringer og fagdidaktiske refleksjoner knyttet til et konkret undervisningsopplegg, formidles til medstudenter. Presentasjonen er et arbeidskrav som må være godkjent før eksamen.

Læringsutbytte

Etter fullført emne skal studenten:

KUNNSKAP

  • kjenne til relevante teorier om kreativitet og ha kunnskap om kreative prosesser i arbeid med kunst og håndverk

  • ha kunnskap om relevante materialer, teknikker og redskap, manuelle og digitale, i arbeide med kunst og design og se dette i sammenheng med undervisning for trinn 1-7

  • ha kunnskap om estetiske virkemidler i to- og tre-dimensjonale uttrykk og kunne enkle metoder for å analysere kunst, arkitektur og design

  • kunne gjøre rede for sentrale trekk innenfor norsk og europeisk kunst- og formkultur de siste 200 år

  • ha kunnskap om sentrale teorier om barns to- og tredimensjonale formspråkutvikling og barnekulturens visuelle ytringsformer

  • kjenne til hovedtrekkene i fagets historie og diskusjoner rundt fagets egenart

  • kunne formulere oppgaver på bakgrunn av læreplaner til bruk på trinn 1-7

FERDIGHETER

  • kunne arbeide eksperimenterende og analytisk i skapende prosesser gjennom idéutvikling, dokumentasjon og vurdering av sin prosess

  • kunne utforske og anvende egnede materialer, teknikker, virkemidler og verktøy i toog tredimensjonale uttrykk

  • kunne arbeide med estetiske uttrykk både analogt og digitalt

  • kunne reflektere over hvordan tilrettelegge elevers møter med kunst

  • kunne vise hvordan visuelle uttrykksformer fra ulike kulturer kan være ressurs i eget skapende arbeid og i barns skapende virksomhet

  • kunne reflektere over fagets historie og fremtid og argumentere for nødvendigheten av estetiske opplevelser og uttrykksformer i skolen

  • kunne velge ut hensiktsmessige materialer, teknikker og redskap som er egnet for elevoppgaver på barnetrinnet

  • kunne planlegge og gjennomføre undervisning og tilrettelegge for tilpasset opplæring på trinn 1-7

  • kunne begrunne og reflektere over vurdering med basis i oppgaveformulering og forventning på trinn 1-7

  • kunne presentere og formidle egne arbeid samt anvende denne kunnskapen i arbeid med elever

GENERELL KOMPETANSE

  • kunne bidra til utvikling av grunnleggende ferdigheter gjennom kunst og håndverk

  • kunne anvende digitale verktøy i fag og praksis

Vilkår for å gå opp til eksamen

Grunnskolelærerstudenter må ha bestått:

  • praksis

Grunnskolelærerstudenter må ha fått godkjent:

  • presentasjon av praksisopplegg med fagdidaktisk refleksjon

  • oppmøte til obligatorisk undervisning

  • HMS-opplæring

  • 4-6 obligatoriske prosjekter

Enkelemnestudenter må ha fått godkjent:

  • didaktisk arbeid av tilsvarende omfang som praksis

  • presentasjon av praksisopplegg med fagdidaktisk refleksjon

  • oppmøte til obligatorisk undervisning

  • 4-6 obligatoriske prosjekter

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen gis både som gruppeundervisning og individuell veiledning. I emnet vil studentene arbeide med individuelle, praktiske oppgaver på verksted. Teori vil formidles både i verkstedsundervisningen, og som selvstendige forelesninger, men også i form av seminar og gjennom utstillingsbesøk/ekskursjoner. Arbeidsformene varierer mellom samtaler, gruppearbeid, øvelse, presentasjoner, refleksjon etc. Det er et arbeidskrav at 4-6 obligatoriske prosjekter er gjennomført. Prosjektene formidles i Canvas ved prosjektstart. Prosjektene kan inneholde både praktiske og teoretiske deloppgaver, og disse har som forutsetning at studentene i stor grad arbeider selvstendig utover den lærerstyrte undervisningen. Verkstedene vil være tilgjengelige for arbeid når de ikke er opptatt til annen undervisning. Fordi det er vanskelig å tilegne seg praktisk/estetisk kunnskap på egen hånd, og fordi HMS-opplæring, erfaringsdeling og respons krever tilstedeværelse, er det krav om 80% 70% obligatorisk tilstedeværelse. Også praksis, HMS-opplæring og fellessamlinger er obligatoriske.

 

Forventet arbeidsomfang for studentene er 27 timer pr. studiepoeng

Studentevaluering

Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1.

Tilbys som enkeltemne

Ja, under forutsetning av fullført lærerutdanning rettet inn mot grunnskolemn/videregående opplæring. Avhengig av ledig plass.

Eksamen

Del I Bidra i kollektiv utstilling med 3-5 utvalgte prosjekter fra semesteret. Teller 60%.

 

Hvilke prosjekter som skal stilles ut, publiseres 2 uker før eksamen. Hva som skal stilles ut og legges ved utstillingen kommer frem av prosjektbeskrivelsene.

 

Del II En 4 timers skriftlig teorieksamen. Teller 40%.

 

Begge deleksamener må være bestått.

Karakteruttrykk: Gradert karakter.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 00:59:20