Forkunnskapskrav

Deltakerne må være tatt opp på et ph.d.-program.

Det kreves at ph.d.-kandidaten har forkunnskaper tilsvarende vitenskapsteori- og metodeemnene ME- 406 eller KF-402 i masterutdanningene i kunstfag ved UiA.

Innhold

Emnet legger vekt på kunstfaglige perspektiver i vitenskapsteori, samt metoder til å gjennomføre ulike former for kunstfaglig forskning.

Vitenskapsteoretisk vil hovedvekten ligge på forholdet mellom vitenskapsteori generelt sett og kunst og kulturvitenskap, herunder også musikk-, teater- og kunst-/billedvitenskap. Spenninger og gjensidig stimulering mellom empiriske og normativt-systematiske vitenskapspraksiser på den ene siden og utøvende/skapende kunstpraksiser på den andre siden vies særlig oppmerksomhet.

Et sentralt spørsmål er hvilke muligheter og tradisjoner som finnes for kunstfaglig forskning, og hvordan disse begrunnes vitenskapsteoretisk og metodologisk. De viktigste forutsetningene, metodene og begrepene i de forskjellige kunstfaglige forskningstradisjonene vil bli presentert, drøftet og eksemplifisert gjennom litteratur og/eller kunstfaglige prosjekter.

Emnet inneholder en drøfting av kunstfaglige spørsmål i forskningsdesign, herunder metodevalg og forskningsetiske spørsmål, kvalitative, post-kvalitative, performative og utøvende tilganger til metode, samt prosjektets argumentasjon fram til dets konklusjon.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har kandidaten kjennskap til kunstfaglige problemstillinger og temaer i vitenskapsteoriske diskurser, samt de spesielle metodologiske mulighetene og utfordringene som knyttes til ulike former for kunstfaglig forskning. Kandidaten har også opparbeidet seg et grunnlag for egen videre fordypning i metodelitteratur som støtter opp om eget prosjekt.

Vilkår for å gå opp til eksamen

Presentere en skisse til eget forskningsdesign på en av samlingene.

Undervisnings- og læringsformer

Emnet er obligatorisk. Undervisningen blir organisert i 2-3 samlinger med forelesninger, seminarer, praktiske øvelser, og presentasjoner av forskningsdesign / metodevalg med kommentarer.

Emnet kan samordnes med KF-616, Vitenskapsteori og metode. Undervisning på emnet kan også organiseres i samarbeid med tilsvarende emner på andre fakultet.

Studentevaluering

Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Tilbys som enkeltemne

Nei

Eksamen

Kandidaten leverer et abstract på maks 1 side (2400 tegn med mellomrom) til egen eksamenspresentasjon senest en uke før en muntlig presentasjon. Presentasjonen inneholder en individuell demonstrasjon eller muntlig fremlegg av vitenskapsteoretiske og/eller metodiske tilganger i eget prosjekt, med påfølgende refleksjonssamtale.

Alle tre delene må være bestått.

Karakteruttrykk: bestått/ikke bestått.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 00:59:19